عبور و مرور در استانبول

عبور و مرور در استانبول

واسه عبور و مرور تو شهر و استفاده از تفریحات استانبول همیشه وسیله جوره از مترو و تراموا و تاکسی گرفته تا دلموش و اتوبوسهای دریایی و قایقهای تندرو و اتوبوس … . تو این همه وسیله ، واسه استفاده از تاکسی ، دلموش ، مینی بوس و قایقهای خصوصی باید پول نقد پرداخت کنین اما واسه استفاده از بقیه وسایل میشه به دو روش عمل کرد : ۱- ژتون ۲- استانبول کارت . قیمت هر ژتون سه لیره که در تمام ایستگاههای مترو و تراموا و … دستگاه فروش ژتون قرار داره که راهنماش هم روش نصب شده و کار باهاش خیلی آسونه . به ازای هر نفر برای هر بار سوار شدن به هر وسیله نقلیه به یک ژتون نیاز دارید . استانبول کارت هم یه چیزی مث کارتهای اعتباری مترو خودمونه . یه هزینه اولیه باید واسه خرید کارت بدین و یه هزینه واسه شارژ اون .
اگه بیشتر از سه روز تو استانبول میمونین و نفراتتون زیاده ، حتما یه استانبول کارت تهیه کنین چون در صورت استفاده از استانبول کارت به جای ژتون ، بسته به مسیر و وسیله مورد استفاده ، میتونین حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد تو هزینه‌های رفت و آمدتون صرفه جویی کنین . با این کارت تو یه مسیر مثلا به جای سه لیر دو لیر ازتون کم میشه . این کارت رو میتونید از ترمینالهای اصلی رفت و آمد مثل امینونو و تقسیم تهیه کنین البته بیشتر باجه‌های روزنامه فروشی و سوپریهای بزرگ هم دارن . قیمت خود کارت حدود ۷ لیر هست که در پایان سفرتون میتونید اون رو پس بدید و پولتون رو بگیرین . راتی اگه جایی ” آکبیل ” شنیدین هول نکنین . نسل قدیمی همون کارته که یه جورایی منسوخ شده !
نکات مهم
از یک استانبول کارت میتونین برای تعداد نامحدود نفرات استفاده کنین و نیازی نیست برای هر نفر کارت جداگانه بخرین . نکته دیگه اینکه هر بار که از استانبول کارت استفاده میکنین اگه بار اول یک مبلغی رو کم میکنه (مثلا ۲ لیر) و تا دو ساعت بعد از اون هر بار که دوباره از همون کارت استفاده کنین مبالغ کمتری رو نسبت به دفعه اول کم میکنه و اینطوری هم باز یک مقدار دیگه به نفعتونه .
چطور استانبول کارت رو شارژ کنیم ؟
know_clipart4دستگاههای شارژ کارت تو تمامی ایستگاههای مترو ، تراموا و یا در نزدیکی اونها قرار داره و کار کردن با اونا بسیار ساده اس ، برای شارژ کارت میشه از سکه یک لیری و اسکناس‌های ۵ ، ۱۰ و یا ۲۰ لیری استفاده کرد . در بعضی جاها شکل دستگاه با هم کمی تفاوت داره ولی عملکردشون یکسانه و زبان همشون ترکیه که میشه به انگلیسی تغییرشون داد ، فقط دقت کنین این دستگاهها رو با ATM‌ها اشتباه نگیرین !
مراحل شارژ کارت :
۱- کارت رو در جای مخصوصش روی دستگاه قرار میدیم ، روی مونیتور موجودی شارژ کارت رو میشه دید
۲ -دستگاه چند ثانیه فرصت میده که اسکناس رو وارد دستگاه کنیم ، کارت رو برمیداریم ، سکه و یا اسکناس را به دستگاه وارد میکنیم
۳ – دوباره کارت رو در جای مخصوصش قرار میدیم حالا کارت شارژ شده ، دستگاه رسیدشو میده و مونیتور مبلغ اضافه شدن به شارژ رو نشون میده
شارژ استانبول کارت
شارژ استانبول کارت
چطور از استانبول کارت استفاده کنیم ؟
درست مث مترو و اتوبوسهای تند رو تهران ، کافیه کارت رو مقابل دستگاههای مخصوص تو ایستگاه مترو و اتوبوس و … قرار بدیم ، وقتی صدای بوق رو شنیدیم از کارتمون مبلغی کسر میشه و راه برامون باز میشه . البته همزمان میشه رو مونیتور مقدار کسر شده و باقیمانده شارژ رو ببینیم.

عبور و مرور در استانبول

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]