دهکده‌‌‏ای پرپیچ و خم

دهکده‌‌‏ای پرپیچ و خم

دهکده «باگوآ» در استان «ژجیانگ»، از تپه‌‌‏های اطراف آن، مانند قطعه‌‌‏ای هنری به‌‌‏نظر می‌‌‏رسد. این شهر ۴۰۰۰ هزار نفری به شکل باگوآی دائو یا هشت نماد دائو ساخته شده است.
این دهکده که با‌‌‏دقتی بسیار طراحی شده، چند صد سال پیش در زمان سلسله «یوان» ساخته شده و معمار آن «ژوگ داشی» بوده است. خانه‌‌‏های آن طی سال‌‌‏ها نابود و سپس بازسازی شده‌‌‏اند؛ با این‌‌‏حال دویست نمونه از آثار سلسله‌‌‏های «مینگ» و «چینگ» در آن باقی مانده است.
در مرکز این دهکده، فضایی دایره‌‌‏شکل در قالب نماد «تای‌‌‏چی» دائو وجود دارد؛ به‌‌‏صورتی‌‌‏که در محل «یین» (سمت تیره)، استخر قرار گرفته و در محل «یانگ» (سمت روشن)، زمین است.
در اطراف این محل تای‌‌‏چی شکل، خیابان‌‌‏های شعاعی شکل، دهکده را به هشت بخش تقسیم می‌‌‏کند که با هشت سه‌‌‏خطی (یا هشت نماد تای چی) مطابقت دارد. سه‌‌‏خطی‌‌‏ها، ابزاری باستانی برای پیش‌‌‏گویی و طالع‌‌‏بینی است که میراث خدای «فو شی» است.
ژوگ، این دهکده را با‌‌‏اندیشه امنیت و توازن طراحی کرد. به‌‌‏جای آن‌‌‏که درِ خانه‌‌‏ها را در‌‌‏مقابل یک‌‌‏دیگر طراحی کند، آن‌‌‏ها را در فواصل مختلف ساخت تا خانواده‌‌‏ها فاصله‌‌‏ای مطمئن از هم برای جلوگیری‌‌‏از درگیری داشته باشند. در همین‌‌‏حال، طرح پیچ‌‌‏وخم‌‌‏مانند روستا موجب سردرگمی بیگانگان شده و مانع از وقوع جرم و جنایت می‌‌‏شود. همچنین معماری آن به‌‌‏شکلی است که در دفاع جمعی کمک می‌‌‏کند.
ژوگ داشی از نوادگان «ژوگ لیانگ»، بود. ژوگ لیانگ، یک استراتژیست و تزکیه‌‌‏کننده دائوئیستی در دوره سه امپراطوری بود. بسیاری‌‌‏از روستاییان نیز از نسل او هستند.
دهکده‌‌‏ای پرپیچ و خم
دهکده‌‌‏ای پرپیچ و خم
دهکده‌‌‏ای پرپیچ و خم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]