درخت لور

درخت لور

لور از گونه‌های کمیاب درختان جهان است. این درخت از خانواده انجیر بوده و برگهای بیضی شکل و درشت دارد. شیره آن سفید رنگ و دارای پوست تنه صاف و خاکستری است. میوه‌های قرمز رنگ به درشتی فندق داشته و ریشه‌های هوایی دارد. در ایران این درخت در مناطق مختلف استان هرمزگان : بندرعباس، فین،جزیره کیش و دیگر نقاط استان هرمزگان بصورت بومی رشد می‌کند.
تاریخ کهن درخت لول یا لور ( انجیر معابد ) banyan در گامرون (بندرعباس ) در تحقیقات راجع به گامرون به منابع مختلفی بر می‌خورم که در ان به درختهای بزرگ لول در اطراف گامرون اشاره شده است ، مثلا در یک منبع هلندی چنینی اشاره شده "Deze boom was zeer groot "این درخت خیلی بزرگی بود ، بعد ادامه می‌دهند که ریشه‌های این درخت از همه طرف اویزان شده بود بعضی روی زمین شکلی به خود گرفته بودند که می‌شد روی انها نشست . یا یک منبع انگلیسی اشاره می‌کند : قطر یکی از این درختها حدود ٣٧٠ فوت و شامل حدود ٥٠ تا ٦٠ کنده داشت که تقریبا ٩٢١ فوت بلندی داشتند ، وقت ظهر حدود ١١١٦ فوت سایه زیر درخت بود.
در گوشه و کنار بندرعباس و بعضی نقاط هرمزگان می‌توان بصورت پراکنده تعدای درخت انجیر معابد یا لول دید ، لول ریشه عمیقی در تاریخ منطقه دارد و اسمش با تاریخ گامرون گره خورده. ، وبا داشتن برگهای همیشه سبز و سایه گسترده و رشد سریع ، می‌تواند بعنوان یک درخت بومی فضای شهر و پارکها سبز کند اگر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و کاشته شود حتی درختهای بندرعباس هم برای خودشان تاریخ دارند ، شناسنامه تاریخی دارند ، تاریخی به عظمت تاریخ هرموز ، گامرون ، جرون و سورو ، باید همتی کرد و از لابلای منابع مختلف موجود این درختان دوباره جان داد .
درخت لور
درخت لور
درخت لور
درخت لور

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]