افسانه ای‌ترین زندان تاریخ

افسانه ای‌ترین زندان تاریخ

این زندان یکی از امن‌ترین زندان‌های دنیا در ایالت کالیفرنیای آمریکا بود که در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۶۳ تحت این عنوان مشغول به فعالیت بود.
این زندان بعد از گذشته‌ی سیاه خود الان تعطیل شده و درهای آن به عنوان یک مرکز توریستی برای همه باز است. بازدید از این زندان به قدری است که گاهی بلیط‌ها تمام می‌شوند و افرادی که بخواهند از آن دیدن کنند باید از قبل بلیط خود را رزرو کنند.
در ابتدا این زندان به عنوان استحکامات نظامی آن دوران و مانند دژی در برابر حملات دشمن کاربرد داشت.
بعد از مدتی تصمیم گرفته شد که این قلعه دیگر کارایی به عنوان یک دژ نظامی ندارد و بهتر است از آن استفاده‌ی دیگری کرد و اینطور هم شد. دنیا با یکی از مخوف‌ترین و شناخته شده‌ترین زندان‌ها تا آن زمان روبرو شد: “زندان آلکاتراز”
آب‌های خروشان با موج‌های سهمگینی که دورتادور این زندان را در برگرفته بود باعث شد تا به یک مکان فوق العاده امنیتی برای نگهداری زندانی‌ها تبدیل شود. در واقع حتی افرادی که فکر فرار به سرشان میزد، شانسی برای زنده ماندن نداشتند چون در اینصورت توسط موج‌ها به صخره‌ها کوبیده می‌شدند و جان خود را از دست می‌دادند.
افسانه‌های زیادی درباره‌ی این زندان وجود دارد مثلا اینکه تعداد بسیار زیادی حکم اعدام در این زندان انجام شده است یا تعداد زندانی‌ها به قدری زیاد بوده است که زندان ظرفیت نگهداری آنها را نداشته و آنها در سلول‌های بتنی زیر زمینی در زیر زندان با بدترین شکنجه‌ها نگهداری می‌شده اند. البته هیچ دلیلی برای اثبات این موضوع نیست اما تعدادی سلول بتنی در زیر زندان پیدا شده است که باعث بحث برانگیزی شده است. اما بیشتر چیزهایی که در این موضوع به گوش می‌رسند، در واقع بیشتر شکل افسانه و داستان به خود گرفته اند. چیزی که در مورد این زندان به قطع می‌توان گفت امنیت بسیار بالا و سری بودن آن در آن دوران است بطوریکه در زمان فعالیت این زندان، هیچ فرد عادی اجازه نداشت به صورت شخصی به بازدید این جزیره بیاید.
این زندان مدتی تعدادی از خطرناکترین جنایتکاران آمریکا را هم در خود جای داده است از جمله فردی به نام آلکاپون که نامش در تاریخ گانگستری آمریکا همچنان یکه تاز است.
از این زندان، فیلم بسیار معروفی هم به همین نام ساخته شده که یکی از معروفترین‌های تاریخ سینما هم هست.
در هر حال این زندان بقیه‌ی مکان‌هایی مانند این، شاهد خشونت بعضی از خطرناک‌‌ترین زندانیان جهان بوده است. این ویژگی‌ها در کنار هاله‌ی اسرارآمیزی که به دور این زندان کشیده شده، کافی است تا آن را به جاذبه ای درخور علاقه و توجه تبدیل کند.
افسانه ای‌ترین زندان تاریخ
افسانه ای‌ترین زندان تاریخ
افسانه ای‌ترین زندان تاریخ
افسانه ای‌ترین زندان تاریخ

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]