توضیحات

ویرایش
اسبچه خزر، اسب مینیاتوریی است با اندامی کوچک و قدرت بالا که زیستگاه اصلی او گیلان و مازندران است. ردپای اسب کاسپین را در حجاری‌های تخت جمشید و مهر سه زبانه داریوش نیز می‌توان دید.
اسبهای کوچکی که ارابه‌های امپراطور را می‌کشیدند. در این نقوش پاهای سواران این اسب‌ها نزدیک به زمین بود و سال‎ها تصور بر آن بود که حجاری این اسب‌های کوچک به دلیل کمبود جا بوده.
اما لوئیز فیروز کسی بود که این اسب‌ها در شمال ایران کشف کرد.
لوئیز فیروز بانام اصلی لوئیز لیلین (تولد ۱۹۳۷ در ویرجینیا - وفات ۲۰۰۸ ایران) بانوی آمریکایی الاصل که بود که به مدت بیش از یک ۴ دهه به همراه همسرش نرسی فیروز که از نوادگان فرمانفرما بود از سال ۱۳۳۶ به ایران رفت و به پرورش اسب پرداخت.
از وی بعنوان کاشف اسبچه خزر نام برده می‌شود. او ملقب به بانوی اسب ایران بوده است.
لوئیز فیروز که خود سوارکار بود همیشه به دنبال اسب‌های کوچک و مناسبی برای آموزش سوارکاری به فرزندان خود بود. او در سفری به شمال ایران اولین بار اسبچه خزر را دید، ...مشاهده کامل متن اسب کوچکی که گاری حامل باری را می‌کشید .
این اسب‌ها نظر او را جلب کرد و آنها را مناسب برای آموزش سوارکاری برای فرزندان خوددید.
لوییز دو اسبچه خزر را در آن زمان به تهران آورد. بعد از مدتی آموزش به این اسب، تحت تاثیر رفتار و حرکات آن، همچنین از روی کنجکاوی در ارتباط این اسب‌ها با حجاریهای تخت جمشید ،تصمیم به تحقیق بر روی این نژاد گرفت.
لوئیز فیروز که خود فارغ التحصیل دامداری از دانشگاه کرنل آمریکا بود با فرستادن نمونه خون، استخوان و موی این اسب به اروپا به نتایج جالبی دست یافت.
او پس از انقلاب اسلامی و بسته شدن سفارت آمریکا، ایران را به عنوان محل اقامت خود برگزید. در سال ۲۰۰۸ میلادی فوت کرد و در محل خانه خود در شمال ایران به خاک سپرده شد.
اسبچه خزر به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد برخلاف بسیاری از اسبچه‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت می‌باشند، دقیقا یک اسب ریزنقش است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان‌پذیر نیست و از آن جا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.
سنگ‌نگاره پیروزی شاپور بر امپراتوران روم
سر کوچک، چشمها درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوشها کوچک است. پوزه آن‌ها معمولاً کوچک و دارای منخرین باز هستند.
گردن آن‌ها معمولاً قوس دار، باریک و دارای تناسبی مطلوب می‌باشد. یال و دم پر پشت و زیبا، کمر تا حدودی کشیده و بدن آن‌ها تقریبا باریک است. اندام حرکتی در عین ظرافت دارای استخوان بندی بسیار قوی و محکمی می‌باشد.
دارای سم بسیار سفت و بیضی شکل است که احتیاج به نعل بندی ندارد. از نظر رنگ این نژاد به رنگ‌های سفید، سیاه، نیلی یا خاکستری، کرنگ، کهر همانند رنگ کرنگ می‌باشد فقط یال، دم، دست و پا سیاه می‌باشد.
سمند که همانند رنگ طلایی است فقط موهای یال، دم و قسمت‌های پایینی دست و پا سیاه است. در این نژاد تا کنون اسب ابلق دیده نشده‌است. قد اسبچه خزر کمتر از ۱۲۰ سانتیمتر است.
تفاوتهای اسبچه خزر با سایر نژادها:
اسبچه خزر فاقد تاج آهیانه‌ای در جمجمه خود می‌باشد.
پوشش پوست و مو: پوست نازک، ظریف و نرم، در تابستان اغلب با درخشندگی خیره کننده، پوشش زمستان ضخیم، یال و دم پر پشت ولی یکنواخت و ابریشمی.
خلق و خو: هوش و ذکاوت سرشار، بسیار آرام و مطیع.
استخوان کتف در اسبچه خزر پهن‌تر از سایر نژادهای ایرانی بوده و بیشتر به استخوان کتف نشخوارکنندگان شبیه است.
استخوان‌های کف‌دستی و کف‌پایی اسبچه خزر نسبت به قد حیوان بلندتر و باریک‌تر است.استخوانهای ساق بلندتر و باریکترند.
شش مهره اولی سینه‌ای دارای تیغه پشتی دراز‌تر نسبت به سایر نژادها می‌باشند و به خاطر همین اختلاف، جدوگاه در اسبچه خزر بسیار بالاتر از کپل قرار می‌گیرد.
سم اسبچه خزر باریک و بیضی شکل و بیشتر شبیه به سم خر است تا شبیه سم اسب.
تفاوتهایی در هموگلوبین خون خزر مشاهده شده و آن را در طبقه بندی به عنوان صنعتی منحصر به نژاد خزر قرار داده‌است.
پیدا کردن اسب کاسپین، کشف نژاد اسبی با قدمتی بیش از سه هزار سال بود. نتایج آزمایشات حاکی بر آن بود که اسب کاسپین قدیمی‌ترین اسب خونگرم دنیاست. تا آن زمان تصور بر آن بود که اسب عرب قدیمی‌ترین نژاد از این اسبهاست ولی پس از اعلام این نتایج برخی حتی می‌گویند اسب کاسپین می‌تواند جد اسب عرب باشد.
با آنکه اندازه آنها کوچک است ولی تناسب استخوان‌های آنها درست شبیه اسب است و همین امر باعث می‌شود که آنها در ردیف اسب‌های پونی قرار نگیرند و اسبچه یا اسب مینیاتوری خطاب می‌شوند.
قدم‌های آنها بسیار با تناسب و به زیبایی یک اسب است. اسب کاسپین اسبی قوی و با هوش است.
اولین اسب‌های خزر در سال ۱۳۵۰ به خارج از ایران، بریتانیا، فرستاده شدند. پرنس فیلیپ همسر ملکه بریتانیا که مهمان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در شیراز بود با دیدن اسب‌های خزر، پیشنهاد داد که یک جفت از این اسب‌ها را برای پرورش به بریتانیا ببرد.
او با همکاری فیروز دو راس اسب به نام‌های رستم و خورشید را با خود به انگلستان برد. بجز ایران، در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ راس اسب خزر در بریتانیا و تعداد بیشتری نیز در استرالیا، نیوزیلند و آمریکا وجود دارند
اما علاقه خاندان سلطنتی انگلیس به این نژاد منجر به تاسیس انجمن سلطنتی اسبچه خزر شد و به این ترتیب پرورش این نژاد در خارج از ایران نیز صورت گرفت.
کشور انگلستان ‪ ۷۰۰نمونه اسبچه خزر دارد که حدود ‪ ۴۰سال قبل آنها را از ایران بردند و در آنجا اقدام به پرورش این موجود کردند. وی با بیان اینکه اجداد کلیه اسبهای شرقی اسبچه خزر است، به رغم این که اسبچه خزر نژاد بومی این منطقه‌است در کل استان گیلان تنها ۶۰ راس از این نژاد شناسایی شده‌است.
از آنجایی که این اسب قابلیت فراوانی در سوار کاری وپرش استثنایی دارد مورد توجه محافل اقتصادی و ورزشی دنیا قرار گرفته‌است. نژاد ترکیبی این اسب نیز با نام (English-caspian horse) در انلگستان به ثبت رسیده‌است و آنها به نحوی سعی کردند مالکیت معنوی و مادی آنرا در اختیار بگیرند.
اکنون این اسبچه در کشورهای نیوزلند و حتی ژاپن و فرانسه نیز وجود دارد و این کشورها توانسته‌اند انجمن بین المللی اسب خزر را ثبت کند.
فراگیری سریع و آسان، اسبچه خزر را اسبی مناسب برای ورزش پرش و همچنین به دلیل ظرافتش مناسب ورزش درساژ کرده است. این نژاد همچنین به دلیل هوش و خلق و خوی مهربان آن جزو بهترین اسب‌ها برای آموزش سوارکاری کودکان است.
لیز وبستر، مسئول انجمن اسب‌های کاسپین در بریتانیا ابراز امیدواری کرد که شاید روزی آن‌ها بتوانند برای ذخیره کردن بعضی از ژن‌های نادر و خالص این اسب‌ها بانک ژن ایجاد کنند تا نژاد آن حفظ شود و از این طریق به کشورهای مختلف دنیا هم از این نمونه‌ها بفرستند.
بقایای قدیمی‌ترین اسب خزری که به دلیل شهرت در میان خاندان‌های سلطنتی به "اسب پادشاه" نیز شهرت دارد، در شمال ایران کشف شده است.
این بقایا که بیش از سه هزار سال قدمت دارند در منطقه ای از شمال ایران به نام "گوهر تپه" یافته شده اند. در زمان‌های قدیم، مقامات سلطنتی معمولا این گونه اسب‌ها را برای راندن در میان میدان‌های مبارزه و یا راندن ارابه‌ها به کار می‌گرفتند، این گونه از اسب‌ها قدیمی‌ترین گونه شناخته شده از اسب‌ها به شمار می‌روند که هنوز در جهان در حال پرسه زدن هستند.
با بالاتر رفتن سن گوهر تپه تاریخچه مصور این اسب‌های زیبا به بیش از سه هزار سال پیش باز می‌گردد. برخی از کشفیات این منطقه سنی بیش از 12 هزار سال دارند اما باستان شناسان باور دارند بقایای جدید نشان می‌دهند این اسب در اواخر عصر برنز زندگی می‌کرده است.
دفن کردن اسب‌ها در کنار انسان‌ها در این منطقه یکی از نکات جالب توجه است که در عین حال در دوران باستان امری رایج به شمار می‌رفته و نشان می‌دهد اسب‌ها در آن زمان تا چه اندازه ارزشمند بوده اند.
تغذیه:
با توجه به اینکه اسب کاسپین دارای خصایص فیزیولوژیکی مشابه اسب می‌باشد در نگهداری و مراقبت توجه به این ویژگی‌ها لازم می‌باشد؛ از جمله تک معده ای بودن و ویژگی‌های تغذیه ای مرتبط با آن.
در نتیجه هر آنچه که در تغذیه و مراقبت از اسب لازم است مدنظر باشد برای اسب کاسپین نیز صادق است. همانند یک اسب دستگاه گوارش خزر از بخشهای اصلی دهان، حلق، مری، معده، روده‌های کوچک و بزرگ و روده کور تشکیل شده است.
دستگاه گوارش اسب در محل روده کور توسعه یافته و قابلیت تجزیه علوفه خشبی توسط میکرو ارگانیسم‌ها در آن فراهم شده است. بدن هیچ یک از جانوران قادر به تولید آنزیم‌های تجزیه کننده مواد خشبی از جمله سلولز و لیگنین را ندارد و این آنزیم‌ها به وسیله میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش حیوانات تولید و همین امر، قابلیت مصرف علوفه را در علفخواران فراهم می‌کند.
این میکروب‌ها در بدن نشخوارکنندگان در معده چهار قسمتی اما در تک معده ای‌ها در روده کور متمرکز می‌باشد.
با این اوصاف خوراک خزر همانند سایر نژادها ترکیبی از علوفه (یونجه، غلات علوفه ای و…) و کنسانتره (مواد انرژی زا یا پروتئینی متراکم همانند جو، ذرت وکنجاله ها) و انواع مکمل می‌باشد.
در سیستم نگهداری آزاد قسمت غالب خوراک از چرا تأمین می‌شود اما در سیستم بسته تغذیه دستی با خوراک آماده - بر اساس جیره غذایی ویژه هر اسب یا هر گروه بخصوص از اسب‌ها - صورت می‌گیرد.کاسپین هایی که به خوبی تغذیه شده باشند در 18 ماه اول زندگی به حداکثر قد و حدود 75 درصد وزن خود دست پیدا می‌کنند.
خانم دالتون چنین نوشته است: کاسپین نژادی خونگرم می‌باشد و باید برخلاف نژادهای سنگین، وزن بدنش محدود شده و بیش از حد تغذیه نشود. اغلب کاسپین‌ها غذا را به خوبی تبدیل می‌کنند و بهتر است با جو و سایر غذاهای گرمازا تغذیه نشوند ـ به ویژه اگر برای سواری کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
یونجه، چغندرقند، هویج و علوفه – بسته به کاری که کاسپین‌ها انجام می‌دهند ـ خوراک هایی مناسب محسوب می‌شود. مقتضی است خوراک مادیان‌های آبستن حاوی مکمل‌های معدنی باشد.
خوراک‌های جایگزین نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این جایگزین‌ها اگرچه نمی‌توانند جای یونجه - که برای اسب علوفه ای است خوش خوراک - را بگیرند اما در کاهش هزینه‌های نگهداری مؤثرند .
نگهداری در مرتع:
به دلیل منشأ گرفتن از کوه ، کاسپین‌ها اغلب قادرند مثل آهو از زمین ناهموار بالا رفته و در بته زارها چرا کنند. اجتماع آن‌ها در مرتع پرآب به مصلحت نیست چرا که ریسک ابتلا به لنگش افزایش می‌یابد.
کاسپین‌ها در مدتی که در مرتع هستند اغلب لذت می‌برند که شب در اصطبل باشند. درهای اصطبل برای اسب‌های کوچک باید در ارتفاع مناسب نصب شود تا بتوانند به راحتی بیرون را ببینند.
زمستان گذرانی:
پوشش کاسپین‌های ایران متراکم و دارای ترکیبی مخملی است تا از آن‌ها در برابر سرمای شدید زمستان محافظت کند. اغلب آنها قادرند به سلامت سرمای سخت را پشت سر بگذرانند و - در صورتی که در سیستم آزاد مدیریت می‌شوند - با سرپناه مناسب و خوراک مکمل می‌توانند زمستان را طی کنند.
کاسپین‌ها در آب و هوای مرطوب عملکرد خوبی ندارند و مرتباً باید بازدید شوند تا در صورت نیاز بوسیله پوشش مناسب محافظت شوند. رویش موهای زبر، به امکان از دست دادن شرایط بدنی دلالت می‌کند.
سیستم نگهداری بسته:
نگهداری اسب‌های خزر در سیتم بسته دارای مزایای متعددی است: امکان نظارت دقیق برشرایط بدنی، مدیریت ورزشی مناسب، تربیت و آموزش بهتر، زمستان گذرانی آسان و بسیاری موارد دیگر.
اما عیب این سیستم هزینه‌های بالای تأسیسات و افزایش هزینه نگهداری است. اما به نظر می‌رسد مزایای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این نژاد بکارگیری این روش نگهداری در کشور را کاملاً توجیه می‌کند.
نکات قابل توجه:
ظاهری باریک کاملاً طبیعی است و الزاماً نشان نمی‌دهد که حیوان، با تغذیه نامناسب یا سوء تغذیه مواجه بوده است. با این وجود بدن نباید به نحوی باریک باشد که عرض بین دست‌ها وجود نداشته باشد.
کره‌های نر به منظور فعالیت‌های اصلاح نژاد باید تحت آزمایشات دقیق دامپزشک قرار گیرند تا مجوز جفتگیری را به دست آورند در نتیجه کره اسب‌های دارای دهان طوطی شکل، بیضه مخفی یا دست و پای غیرطبیعی نباید وارد چرخه تولید مثل شوند.
باید دقت نمود تا طرح‌های اصلاح نژادی، خطوط خونی کمیاب را در برگیرد و باید کمی هم برای در نظر گرفتن مادیان یا نریان مکمل برای جلوگیری از هم خونی تحقیق نمود.

منبع :http://iranhorsey.com/
Dalton B. , 1999, The Caspian Horse, Horsshoe Publication, London, 120.
Firouz L. , The Caspian Miniature Horse of Iran , Fild Research Projects. 1972
Iran Cultural Heritage and tourisme Organisation , 2003, Reserches on Caspian Horse
Firouz L.
, Osteological and Historical , Hungarian Academy of Siences
International Caspian Horse Society, 2004, International Caspian Stud Book , ICS, London.
عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرن...

عمارت کلاه فرنگی از جمله آثار دوره قاجاریه شهر رشت است و در ضلع جنوبی باغ محتشم این شهر قرار دارد. این بنای چوبی حدود ۲۰۰ سال است که رطوبت ۹۵ درصدی وبرفهای سنگین و زلزله‌ها را دوام آورده و هنوز استوار بر چهره رهگذران لبخند می‌زند . این عمارت بنایی فاخر و به یادگار مانده از اواخر دوران ...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سرا...

پارک جنگلی سراوان درنزدیکی شهرستان رشت قرار دارد و از امکاناتی همچون پارک بازی کودکان – کلبه‌های اقامتی و پارکینگ برخوردار می‌باشد. پارک جنگلی سراوان به مساحت 1487 هکتار با داشتن طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر در قسمت غربی جاده رشت به قزوین و در فاصله 17 کیلومتری از مرکز استان واقع گردیده ک...

اطلاعات
کاروانسرای لات

کاروانسرای لات

در مسیر جاده اصلی ارتباطی شمال کشور به مرکز، در نزدیکی شهر رشت و در منطقه سراوان، کاروانسرای قدیمی معروف به کاروانسرای لات قرار گرفته است که معماری زیبای آن نظر هر خوش ذوقی را به خود جلب می‌کند. لات در لغت به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و به نظر می‌رسد چون این کاروانسرا در ا...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا ...

یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ ه. ش. در محله قدیمی استادسرا شهر رشت در خانواده‌ای متوسط چشم به جهان گشود. پدر و مادر وی از خاندان «رشوندی»های الموت قزوین بودند. وی سنین آغاز عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد شهر رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تح...

اطلاعات | نقشه
خانه میرزا کوچک خان

خانه میرزا کوچ...

سال ۱۲۵۷ هجری شمسی، یونس استاد سرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی از مبارزان انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل و از نخستین رهبران تنها جمهوری شوروی سوسیالیستی در ایران ومشهور به جمهوری سرخ گیلان در خانه ای از شهر سبز رشت به دنیا آمد. یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی از مبارزا...

اطلاعات | نقشه
موزه‌ی میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث ر...

موزه‌ی میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ٢٦٣ هکتار، در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ جادۀ رشت- تهران در دست اجراست. فکر تأسیس این موزه برای نخستین بار پس از زمین لرزۀ خرداد ١٣٦٩ گیلان- زنجان، که روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید،توسط دکتر محمود طالقانی شکل گرفت. اما...

اطلاعات | نقشه
موزه گنجینه رشت

موزه گنجینه رش...

ساختمان موزه رشت بنایی است با قدمتی 70 ساله که در زیرزمینی به وسعت 700 متر مربع و با زیربنای 560 متر مربع در خیابان طالقانی ( بیستون ) این شهر واقع شده است. این بنا در گذشته به میرزا حسین خان کسمائی آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل تعلق داشت و در ...

اطلاعات | نقشه
خانه تاریخی قدیری

خانه تاریخی قد...

خانه تاریخی قدیری رشت نمادی از معماری دوران قاجاری می‌باشد که در ضلع شرقی محله کیاب و سبزه میدان شهر رشت قرار دارد. این ملک تا نهم تیر ماه سال 1344 در اختیار محمد حسن و نصر الله همدانی بود و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد و او در همان سال ملک را بنام همسرش خانم اکرم قدیری کرد. ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی گیلان

لباس محلی گیلا...

لباس محلـی گیـلان میـراث جهـانـی ایرانیان با زیبایی که از روح نیاکان این خاک در آن به امانت مانده اسـت باید به عنوان یک هویت ملی حفظ شود. این لباس جزو چهار لباس منتخب دنیا در المپیک جهانی شناخته شد. زنان روزگاران کهـن گیـلان بـا لـطافـت روحشان بهشت چشم را به تار و پـود پـارچـه رسوخ د...

اطلاعات
میرزا قاسمی

میرزا قاسمی

میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان است که توسط محمدقاسم خان والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع شد و توسط وی نیز گسترش یافت و به نام او نیز اسم گذاری شد. میرزا قاسمی ( برای 4 نفر ) : بادمجان متوسط : 6 عدد ( کباب شده ) یک برش عمیق در بادمجان ایجاد کنید سپس در معرض حرارت م...

اطلاعات
باقالا قاتق ( باقلا قاتق - باقالی قاتق - خورش باقلا )

باقالا قاتق ( ...

باقالا قاتق مواد لازم: (برای 4 نفر) باقالی خشک کشاورزی(پاچ باقلا رشتی)=100 گرم شوید(شبت) خشک= 2 قاشق غذاخوری سیر= 3 الی 4 حبه تخم مرغ =2 عدد روغن= 2 قاشق غذاخوری آب= 2 لیوان زردچوبه-نمک- فلفل= به میزان دلخواه طرز تهیه: ابتدا باقالی خشک را 5 الی 6 ساعت قبل (معمولا یک شب تا ص...

اطلاعات
گویش گیلانی (گیلکی)

گویش گیلانی (گ...

یکی از شعبات زبان فارسی میانه (پهلوی) زبان رایج مردم ایران در دوره پیش از اسلام است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، ابراهیم پور داوود در مقدمه‌ای که در سال 1332 خورشیدی بر اولین فرهنگ گیلکی تالیف دکتر منوچهر ستوده نوشته، درباره‌ی گویش گیلکی نوشت: لهجه‌ی گیلکی ...

اطلاعات
ترشی تره

ترشی تره

ترشی تره یکی از غذاهای خوشمزه وگیاهی گیلان میباشد. مواد لازم : جعفری، گشنیز،تره ،اسفناج، برگ چغندر : ۱ کیلو برنج : ۱ قاشق غذاخوری آب :۱ پیمانه آب غوره یا آب نارنج:۱ پیمانه( ازگوجه سبزکوچک ترش هم می‌توان بجای ترشی در ابتدا داخل سبزی‌ها ریخت تا ترش مزه شود) سیر: ۱ بوته ویا برگ سیر...

اطلاعات
کباب ترش

کباب ترش

1-یک کیلو گوشت گوساله کبابی (ترجیحا فیله که چرب باشه ، اگر چربی دوست دارید ،آخه بعضی‌ها چربی گوشت رو دوست ندارند ولی من تا چربی نداشته باشه نمیخورم . گوشتتان هم بیات شده باشه یعنی یکی دو روز توی یخچال بمونه تا خوشمزه‌تر و نرم‌تر بشه ، گوشت تازه خیلی سفته ) این نکته رو هم یادآور میشم که ...

اطلاعات
پنیر برشته

پنیر برشته

در دسته‌بندی غذاهایی از نوع کوکو و املت، نوعی غذای محلی به نام «پنیر برشته» در بین اهالی شمال کشور هوادار دارد . مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر: پنیر صبحانه : ۱۵۰ تا۲۰۰ گرم شوید تازه ساطوری شده: ۲ قاشق سوپخوری پرویا ۱ فاشق مرباخوری سر خالی هم شوید خشک برگ سیر تازه اگر در دسترس بود یک قا...

اطلاعات
رشته خوشکار

رشته خوشکار

رشته خوشکار شیرینی مخصوص گیلانی‌ها که واقعا خوشمزه ودلچسب است که معمولاً آن را با چای می‌خورند. چرب و خیلی شیرین است. مغازه‌هایی که رشته خوشکار می‌فروشند آن را پیش رویتان تهیه و سرخ می‌کنند و داغ و برشته تحویلتان می‌دهند. مواد لازم: آب: 4 پیمانه مغز گردو چرخ شده: 100 گرم مغز هل س...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
ماهی سفید

ماهی سفید

ماهی سفید (از خانواده کپورماهیان) یکی از انواع ماهی‌های شمال ایران است که در دریای خزر و رودخانه‌های استان‌های گیلان و مازندران یافت می‌شود. این نوع ماهی از مرغوب‌ترین انواع ماهی شمال به حساب می‌آید. گرچه مزهٔ گوشت آن بسیار محبوب است سرو آن خالی از دشواری نیست چرا که استخوان‌های بسی...

اطلاعات
ازگیل یا کونوس

ازگیل یا کونوس

کُنوس بِچِم یه پرپره می‌داهونه آو دِکَتَی کُنوس یا اَزگیل با نام علمی Mespilus germanica ، میوه‌ای است از خانواده گلسرخیان از سرده‌ی ازگیل‌ها (Mespilus) ، هم خانواده با سیب و گلابی و از جمله میوه هایی است که با فرهنگ گیلان عجین شده است و هر جا سخن از کُنوس به میان می‌آید به دنبال آن گی...

اطلاعات
تمشک یا بولوش

تمشک یا بولوش

میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می‌شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و ... خورده می‌شود.بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگلها و صحراها می‌روید و گاهی آن را می‌کارند. تمشک درختچه‌ای از تیره گل سرخیان است که به ح...

اطلاعات
رشتی دوزی

رشتی دوزی

قلاب دوزی رشت که به رشتی دوزی معروف است یکی از هنر‌های اصیل بانوان شهر رشت در حال حاضر میباشد.قلابدوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر رشت است و عبارت است ازتزیین پارچه‌های ارزنده‌ی ضخیم از طریق رودوزی. بدین ترتیب که زمینه‌ی پارچه به وسیله‌ی نخ‌های ابریشمین تزیین می‌گردد. به عبارت دی...

اطلاعات
حصیر بافی

حصیر بافی

حصیر بافی یکی از هنرهای دستی اصیلی است که در بافت آن علاوه بر ذوق و هنر، عشق به طبیعت نیز موج می‌زند. این هنر از صنایع دستی و خانگی بسیار رایج در استان گیلان است و تولید انواع سبدها و حصیرها در اکثر نقاط این استان رواج دارد . حصیر در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف بافته می‌شود و مصارف گوناگ...

اطلاعات
ماست گیلانی

ماست گیلانی

تهیه ماست کم چرب و چکیده به روش گیلانی که در گذشته بیشتر معمول بود، در زمان قدیم ماست فروش‌ها ماست کوزه ای را که خیلی هم چرب بود را از روستا یی‌ها در بازار روز می‌خریدند. سپس آن را داخل این خمره که به زبان محلی (نِرخه یانِره) نیز می‌گفتند می‌ریختند و کمی آب به آن اضافه می‌کردند بعد چ...

اطلاعات
صندوق بولاکی

صندوق بولاکی

صندوق بولاکی ، نوعی صندوق زیبا و پر نقش و نگار و خوش رنگ است که در تجارت با روس‌ها و در زمان امپراتوری تزارها به گیلان راه پیدا کرده است . مهاجرانی که با این اشیا وارد رشت می‌شدند ، در کاروانسرایی به نام « شالچی » اطراق می‌کردند و برای امرار معاش ناچار به کار بودند ، برخی از آنها به س...

اطلاعات

اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی

پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین در حالی روز دو شنبه در منطقه آزاد انزلی برگزار شد که هنوز این موجود نادر حتی در موطن اصلی خود آنگونه که شایسته است معرفی شده نیست .
اسبی رام ، زیبا و اصیلی که صاحب نظران آن را با پیشینه بیش از پنج هزار سال به عنوان قدیمی‌ترین نژاد اسب موجود در جهان ، جد اولیه ... ادامه مطلب
اسب کاسپین ، میراث ارزشمند ملی

بانوی اسب ایران

لوئیز فیروز (به انگلیسی: Louise Firouz) با نام اصلی لوئیز لیلین (به انگلیسی: Louise Laylin) (زاده ۱۹۳۷ در ویرجینیا - درگذشته ۲۵ مه ۲۰۰۸ گنبد کاووس) بانوی آمریکایی‌الاصل که بود که به مدت بیش از ۴ دهه به همراه همسرش نرسی فیروز به پرورش اسب در ایران پرداخت. از وی به عنوان کاشف اسبچه خزر نام برده می‌شود. ... ادامه مطلب
بانوی اسب ایران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب