توضیحات

ویرایش
اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان ایران و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله‌است. دهکده افراتخته در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول واقع شده‌است و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.در پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌است که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد است.
اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی نیز به شکل توده‌های خالص روییده‌اند.
سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.
جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های ۱۹۰ میلیون ساله‌است. اندوختگاه سرخدار که در حوضه آبخیز زرین‌گل و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در مجاورت روستای افراتخته واقع شده به عنوان حوزه شماره ۸۵ در تقسیم بندی طرح جامع جنگل‌های شمال کشور به ثبت رسیده‌است.
کوه‏های افراتخته در شمال ، تکیانو در جنوب ، ملیارتو در غرب و دره افراتخته در جنوب روستا واقع شده ‏اند.
این روستای کوهستانی در ارتفاع 1550 متری از سطح دریا قرار گرفته است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد. میانگین بارندگی سالانه آن 584 میلی‏متر گزارش ...مشاهده کامل متن شده است.
رودخانه افراتخته، در جنوب روستا جریان دارد. آب و هوای معتدل و اراضی حاصلخیز همراه با کوش‏های روستاییان تأثیر فراوانی در شکل‏گیری و ماندگاری این روستا داشته است.
چاه سنگی و باستانی پیرآلا در 2 کیلومتری روستا، گورستان گبری و حمام قدیمی روستا، بیانگر قدمت کهن این روستا می‏باشد.
مردم روستای افراتخته به زبان فارسی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای افراتخته 145 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385 به 251 نفر افزایش یافته است.
درآمد اکثر مردم روستای افراتخته از فعالیت‏های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏شود؛ گروهی نیز، در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
گندم، جو، یونجه، ارزن، پیاز، سیر، لوبیا چیتی و سیب‏زمینی از مهم‏ترین محصولات زراعی روستاست. به دلیل شرایط مساعد اقلیمی، باغداری رونق نسبی دارد. کشت و جمع‏آوری گیاه دارویی گل گاوزبان از دیگر فعالیت‏های زراعی روستاییان محسوب می‏شود.
پرورش زنبور عسل و تولید عسل در روستا رواج دارد.
محصولات عمده دامی این روستا عبارتند از: فرآورده‏های لبنی، گوشت و پشم گوسفند.
مردم روستای افراتخته به ویژه زنان ضمن همکاری در فعالیت‏های زراعی، با تولید صنایع دستی متنوع، نقش مهمی در افزایش درآمد و تأمین هزینه‏های خانوار دارند.
روستای کوهپایه‏ای افراتخته بافت مسکونی نسبتاً متراکمی دارد و در شیبی ملایم استقرار یافته است.
کالبد و شکل خانه‏های روستا از نوع فعالیت و معیشت ساکنین آن‏ها تأثیر پذیرفته است. سقف خانه‏ها، عموماً شیروانی است و دیوارها با گل اندود شده‏اند. مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی از گل، سنگ، خشت، آجر و چوب است.
در ساخت خانه‏های جدید از مصالح سیمان، گچ، تیرآهن و مانند آن نیز استفاده می‏شود.
جاذبه‏‌های گردشگری
ارتفاعات پیرامون روستای افراتخته که از جنگل‏های انبوه درختان پهن برگ پوشیده شده، زیباترین مناظر طبیعی را به نمایش می‏گذارند.
کوه تکیانو، با ارتفاع 2901 متر در 7 کیلومتری جنوب روستا، از جلوه‏های طبیعی بسیار زیبای روستاست.
در فاصله نیم کیلومتری روستا، یکی از جنگل‏های کمیاب درختان سرخدار (از گونه‏های نادر جنگلی)، در وسعت 240 هکتار محفوظ مانده است. چشم‏انداز جنگل‏های سرخدار، زیبایی سواحل رودخانه افراتخته، یخچال‏های طبیعی در 3 کیلومتری روستا، چشمه‏های آب معدنی نزدیک روستا و همچنین آبشارهای طبیعی بسیار زیبایی که از بلندای 300 تا 2500 متری ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‏شوند، فضای بسیار مناسبی برای دیدار گردشگران ایجاد کرده‏اند.
تنوع رنگ‏ها، هوای دلپذیر، آواز خوش پرندگان و زمزمه جریان آب بر روی سنگ‏ها، پردیس کوچکی در اطراف روستای افراتخته پدید آورده‏اند که تماشاگران را به حیرت وامی‏دارد.
خانه‏‌های قدیمی و پراکنده روستا، گورستان قدیم گبری، حمام قدیمی روستا معروف به کهنه حمام و همچنین چاه سنگی کهن پیرآلا در فاصله 2 کیلومتری روستا با عمق 100 متر و دهانة 8 متر، از جاذبه‏های تاریخی روستا به شمار می‏آیند.
مردم روستای افراتخته، در ایعاد مذهبی قربان، فطر و غدیر به جشن و سرور می‏پردازند و در ایام محرم و وفات ائمه به سوگ می‏نشینند.
مردم این روستا مراسم ملی عید نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده بدر و شب یلدا را نیز گرامی می‏دارند.
مراسم ختنه ‏سوران، عروسی‏های سنتی، سحرخوانی و افطاری‏های گروهی ماه رمضان و عزاداری به شیوه سنتی در ایام محرم از دیگر آیین‏ها و سنت‏های مردم این روستاست.
چهار بیتی خوانی، نوازندگی نی، دوتار و شمشاد از دیگر مراسم متداول در جشن‏ها و عروسی‏های روستاست.
مردم روستا به ویژه جوانان، در اوقات بیکاری و فراغت به انجام انواع بازی‏های محلی کشتی، چوب بازی (چلیک بازی)، چرخونک چوبی (گردو بازی)، درنا بازی (مخصوص بانوان)، ریگ بازی، تک (تیله)بازی، هفت سنگ و اشتر قدبازی (نوعی بازی با توپ) می‏پردازند.
استفاده از پوشاک محلی در این روستا معمول است؛ مردان روستا از کت و شلوار، جلیقه و کلاه پشمی استفاده می‏کنند. زنان نیز، پیراهن‏های بلند، پیژامه و جلیقه بر تن می‏کنند و بر روی روسری معمولاً، پوشش دیگری به سبک زنان عشایر می‏بندند.
لباس زنان در جشن‏ها و مراسم عروسی روستا، با انواع زیرآلات و پولک‏های رنگی زیبا تزیین می‏شود.
صنایع دستی روستای افراتخته عبارتند از: قالی، چادر شب، سفره پارچه‏ای، دستمال، نمدمالی، چوخا، ساق پیچ پشمی، تور پشتی (کوله پشتی) و انواع وسایل چوبی مانند قاشق، لگن، سطل و خیش چوبی و «دوره» (مخزنی چوبی برای گرفتن کره از ماست).
از انواع غذاهای محلی این روستا می‏توان به انواع آش، آبگوشت، کباب و انواع خورشت و نان محلی اشاره کرد. عسل طبیعی درختی و انواع مواد لبنی مانند شیر، ماست، کره، پنیر همراه با انواع صنایع دستی از سوغاتی‏های روستا محسوب می‏شوند.
دسترسی: این روستا از طریق شهرهای علی‏ آباد و گرگان قابل دسترسی است و جاده‏ای مناسب و آسفالت دارد.

منبع :http://dehgardi.ir/
http://www.iranvillage.ir/
آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران ، واقع در ضلع جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان است. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون که در 4کیلومتری آن به ارتفاع 1780 متر قرار دارد ؛ سرچشمه گرفته و با عبور از جنگل زیبای کبودوال منظره دیدنی و چشم نوازی ساخته است، این آب زلال و ش...

اطلاعات | نقشه
آبشار چلی

آبشار چلی

آبشارهای زیبا و طبیعی گلستان مجموعه ای زیبا در دل جنگل‌های منطقه است که نظیر آن را در کمتر نقاط ایران می‌توان یافت و این همه زیبایی بهترین هدیه زمین به عاشقان طبیعت است. وجود آبشارهای طبیعی، زیبا و رویایی، گلستان را به استان آبشاران در کشور و منطقه مبدل کرده بطوریکه نظیر آن در کمتر گوش...

اطلاعات | نقشه
روستای افراتخته

روستای افراتخت...

اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان ایران و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله‌است. دهکده افراتخته در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول واقع شده‌است و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.در پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌است که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد است. اندوختگ...

اطلاعات | نقشه
روستای زرین گل

روستای زرین گل

روستای زرین گل در ده کیلومتری شهرستان علی اباد کتول در استان گلستان واقع شده است. دهنه زرین گل روستایی بسیار زیبا و سر سبز با جنگل هایی بکر و دست نخورده که چهار فصل آن واقعا دیدنیست. مردم آن غالبا کشاورز هستند و محصول اصلی آنها برنج می‌باشد. روستای زرین گل از چهار طرف توسط کوههای سر س...

اطلاعات | نقشه
روستای چینو

روستای چینو

روستای چینو در شمال شرقی ایران در استان گلستان قرار دارد. این روستا در 50 کیلومتری شرق گرگان و در 16 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد واقع شده است ،از شمال شرقی به مرکز علی آباد ، از جنوب به روستای افراتخته ، از مشرق به روستای خاک پیرزن واز مغرب به روستای بالا چلی محدود است و از سط...

اطلاعات | نقشه
موزه تاریخ طبیعی کبودوال

موزه تاریخ طبی...

از جنگل «کبودوال» که می‌گذرند، آن‌قدر زیبایی در اطراف خود می‌بینند که دیگر چشم‌شان به موزه‌ی «تاریخ طبیعی» استان گلستان نمی‌افتد، موزه‌ای که با 12 سال پیش با تقلید از موزه‌های 262 ساله اروپا و آمریکا ساخته شد. موزه‌ی «تاریخ طبیعی» شهرستان کبودوال در استان گلستان، در جنگل «کبودوال» و 4 ...

اطلاعات | نقشه
روستای بلاچلی

روستای بلاچلی

این روستا در 32 کیلومتری جنوب باختری شهرستان کتول واقع شده است که از شمال به روستای پایین چلی واز جنوب غربی به روستای نرسو و از مشرق به روستای افراتخته محدود می‌شود .ارتفاع این روستا از سطح دریا 1800متر می‌باشد.تاریخ تأسیس این روستا به سالهای 1140 تا 1145 ه . ق باز می‌گردد(تقریباً 500...

اطلاعات | نقشه
موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه مردم شناس...

شهرستان علی آباد کتول به دلیل وجود تنوع قومیتی، فرهنگی و صنایع دستی قابلیت لازم را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر دارد که در همین راستا اقدام به احداث و راه اندازی موزه مردم شناسی و موزه تاریخ طبیعی در شهرستان علی آباد کتول نموده است. موزه مردم شناسی علی آباد کتول با مساحتی حدود 400 متر مر...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
موسیقی کتولی

موسیقی کتولی

موسیقی کتول را به لحاظ رایج و متداول بودن آن در میان ساکنین کتولی شهرستان علی آباد بنام موسیقی کتولی معروف است. علی‌آباد کتول از نظر جغرافیایی شرقی‌ترین مناطق تبری زبان و از اصلی‌ترین بلوک استرآباد قدیم محسوب می‌شود. نزدیکی این منطقه با بسیاری از نواحی ترکمن نشین و از سوی دیگر همسایگی...

اطلاعات

جنگل 190 میلیون ساله ایران را ببینید

اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان است که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناظر بکر طبیعت را در خود جای داده است. روستایی با جنگل‌های انبوه چند هزار ساله در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول. برای دیدن زیبایی افراتخته باید به این دهکده سفر کنید.
جنگل افراتخته دارای 150 هکتار از جنگل‌های 190 میلیون ... ادامه مطلب
جنگل 190 میلیون ساله ایران را ببینید

روستایی بر فراز ابرها

اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان ایران و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله‌است. دهکده افراتخته در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول واقع شده‌است و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. در پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌است که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصر به فرد است. اندوختگاه‌های سرخدار ... ادامه مطلب
روستایی بر فراز ابرها

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب