سوغات شهرستان تربت جام

سوغات شهرستان تربت جام

سخن یک کارشناس صنایع دستی : هنر ناشناخته "فرت بافی "میتواند با صنایع دستی جهان رقابت کند .
هنر ناشناخته فرت بافی از صنایع دستی با قدمت دیرینه در نزد شهروندان تربت جام جایگاه ویژه ای دارد ، در صورت حمایت و توجه می‌تواند با صنایع دستی جهان رقابت کند . این هنر دستی به جا مانده در بین شهروندان جام به ویژه روستاییان بزد این شهرستان حکایت از جذابیت و مطرح بودن آن در نزد اقوام مختلف دارد . کارگاه فرت بافی در روستاها معمولا برای مصرف داخلی بوده و همچنین به عنوان بخشی از جهیزیه عروس نقش عمده ای داشته است همچنین یکی از راههای کمک به درآمد خانواده در شهرستان این هنر بوده است.

پارچه بافی از صنایع دستی است که با قدمت تاریخی بسیار طولانی در شهرستان نقش مهمی را در خود کفایی مردم روستاهای آن ایفا کرده است . این صنعت روستایی در حد وسیع و بیشتر در روستاهای با سابقه شهرستان معمول و مرسوم بوده و اکنون نیز تا حدی رد پای گذشته را می‌توان یافت . به رشته‌ی پارچه بافی در اصطلاح محلی "فرت بافی" گفته میشود و مواد اولیه آن پنبه و نخ پنبه ای ، نخ ابریشم ، کرکی و کاموا است. پارچه‌های ابریشمی به رنگ‌های مختلف و بسیار ریزبافت بوده و از آن برای تهیه لباس زنانه استفاده می‌شده است . اصولاً این هنر توسط زنان صورت میگیرد .

فرت بافی سنتی‌ترین روش بافندگی را دارد و در بافت آن باید ظرافت و دقت لازم را رعایت نمود .

محصولات پارچه بافی سنتی :
انواع حوله دست و صورت ، خشک کن حمام (قطیفه) ، جانماز(سجاده ) و پارچه برای انواع لباس مردانه و زنانه با طرح‌های مختلف ، چادر شب (رختخواب پیچ) ، دستار (لُنگُتَه ، سِلَه ، مِندیل ، عمامه)،دستمال توجیبی ، پارچه احرام ، پارچه کفن ، لُنگ ، پرده ، چارقد ، دستمال کمر (کمر پیچ ) را می‌توان نام برد

نوآوری محصولات :
ملحفه ، رومیزی ، روتختی ، شال ، دستمال سفره ، صافی

دراین منطقه پس از بافتن حاشیه ، نقش اندازی که در اصطلاح "گل "خوانده میشود صورت میگیرد . این نقش‌ها اسامی مختلفی دارند پنج گلچه ، خشتی ، اریب ، گل ماکو ، مار پیچ ، حاشیه‌های اطراف نیز با طرح‌های مختلف پر میشود .

برگرفته از سایت faraat.ir
سوغات شهرستان تربت جام

حسن تسلیمی طالقانی

حسن تسلیمی طالقانی شنبه 31 تیر 96 - 01:09

جالب بود
امین عزیز اگر تصاویری از این محصولات در سایت قرار بدی ممنون میشم
البته دوسال قبل صبح از مشهد به طرف تربت حرکت کردم و پس از بازدید از مجموعه شیخ جام و ملاقات با یکی از استادان دوتار چون قبلا برنامه ریزی بهتری نکرده بودم ناچار از بازگشت حدود ساعت 9 الی 10 شب بطرف مشهد شدم،اما همین زمان کوتاه بسیار عالی بود و خیلی مایلم انشاالله در اولین فرصت به تربت جام بیایم.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]