سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران

سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران

وقتی تصمصم به سفر میگیریم ، سفر به شمال از اولین پیشنهادهای مطرح شده است. اکثر افراد بارها به شمال سفر کردند و از طبیعت زیبای آن بهره مند شدند. خصوصا تهرانی‌ها که با فاصله زمانی سه چهار ساعته به یکی از شهرهای سرسبز و بسیار زیبای شمال کشور میرسند و از چشم‌اندازهای ساحل و جنگل به طور یکجا لذت برد.
خصوصا در تعطیلات کوتاه مدت، شمال اولین مقصد آنهاست، دل به جاده میزنند و پس از ماندن در ترافیک‌های سنگین این راه به مقصد می‌رسند.
اما بد نباشد بدانید که از تهران به گرگان، مسیر راه‌آهنی وجود دارد که بی‌شک زیباترین مسیر ریلی ایران است. مسیری پر پیچ و خم که از میان رشته‌کوه البرز و از روی پل‌های تاریخی ورسک و سه خط طلا می‌گذرد و به جنگل‌های شمال می‌رسد.
این مسر یکی از رویایی‌ترین مسیرهایی هست که در طول عمرتان می‌توانید ببینید. مشاهده این مسیر خودش یک جاذبه گردشگری است که باید در لیست دیدنی‌های خود بگذارید.
چشم‌اندازهای زیبا و عبور از میان دره‌ها، رودخانه‌ها، دره‎ها و تونل‎ها، این مسیر را به تنهایی به مقصدی برای گردشگری تبدیل کرده است.
ین مسیر با خروج از استان تهران، وارد استان سمنان می‌شود و بعد با عبور از حاشیه‌ی کویر سمنان و حرکت روی دامنه‌های البرز به شهرهای استان مازندران می‌رسد. در ادامه نیز با عبور از ساری و سپس جلگه‌های استان گلستان، در شهر گرگان به انتهای خود می‌رسد. این مسیر علاوه بر اینکه از اقلیم‌های طبیعی و زیستی متفاوتی عبور می‌کند، چند رکورد جهانی و معروف نیز دارد. یکی از تحسین‌برانگیزترین و زیباترین پل‌های جهان، پل ورسک در این مسیر قرار دارد. طولانی‌ترین تونل راه‌آهن خاورمیانه نیز در همین مسیر واقع‌شده است. همچنین در طول این مسیر باید از چندین پل و نزدیک به 100 تونل مختلف بگذرید.
تونل «گدوک» در مرتفع‌ترین نقطه با ۲۸۸۷ متر طول یکی از طولانی‌ترین تونل‌های مسیر بشمار می‌رود.
شروع مسیر:
برای آنکه بتوان از مناظر زیبای مسیر تهران تا ساری لذت برد باید در روشنایی روز سفر کرد. نخستین ایستگاه اصلی پس از تهران ورامین است. از ورامین به بعد قطار وارد کویر می‌شود و تا گرمسار از حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران عبور می‌کند. چشم‌اندازهای این مسیر کویری و نیمه‌کویری هستند. آبشار نمکی، کوه‌های رنگی و دره‌های زیبا و فردی در این قسمت از ایران عزیز جا خوش کرده‌اند و به مسافران لبخند می‌زنند.

دیدن دریاچه آهنک و رفتن به تنگه واشی:
از گرمسار به بعد مسیر ریلی شمال از مسیر خراسان جدا خواهد شد و شما با فاصله گرفتن از کویر طلایی، چشم‌انداز پرهیجانی در انتظار مسافران خط ساحل است.
اگر دوست دارید از دریاچه‌ی زیبای آهَنَک دیدن کنید، باید در ایستگاه سیمین دشت پیاده شوید. مسیر صعود به سمت دریاچه از ایستگاه قطار مشخص است؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنم مسیر را ادامه دهید. هنوز مناظر و تجربه‌های خارق‌العاده‌ای در طول مسیر وجود دارد. همچنین غار اسپهبد خورشید نیز از دیگر دیدنی‌های منطقه است که دهانه آن از داخل قطار به خوبی پیدا است اما بازدید از آن نیازمند تجهیزات صعود است. برای بازگشت به تهران می‌توانید از قطار عصر استفاده کنید. برای عزیمت به «تنگه واشی» نیز می‌توانید در ایستگاه فیروزکوه پیاده شده و سواری کرایه کنید.

اصل داستان و مسیر رویایی:
از ایستگاه گدوک به بعد، جبهه شمالی کوه‌های البرز را خواهیم دید که سرسبزند و پر از درخت، رود و چشمه داستان اصلی از اینجا شروع میشود:

فاصله میان فیروزکوه تا ورسک احتمالا زیباترین بخش مسیر این سفر است و اگر دل‌تان تماشای چشم‌اندازهای پرهیجان می‌خواهد، از کنار پنجره تکان نخورید.دیدنی‌های حیرت انگیز شروع شده اند

«سه خط طلای معروف راه‌آهن ایران را همین‌جا یعنی در فاصله فیروزکوه تا ورسک می‎بینیم. کسی نمی‌داند اولین بار چه کسی اسم این سه خط آهن را سه خط طلا گذاشت. خطوط راه‌آهن در فاصله ایستگاه‌های گدوک و ورسک کوه را دور می‌زند و از بالای سر هم رد می‌شود و از دور شبیه سه خط موازی به نظر می‌آید.

کمی بعد به پل مشهور ورسک خواهید رسید. پلی که در زمان ساختش یکی از تحسین‌برانگیزترین پل‌های جهان بوده است. این پل با ارتفاع 110 متر از کف دره، بیش از 70 سال است که قطارهای این مسیر را از دره‌ی ورسک می‌گذراند.

بعد از پل ورسک، دیگر هوا بوی جنگل به خود می‌گیرد. پوشش گیاهی کوهستان متراکم‌تر می‌شود و بوی درخت و شالی هوا را پر خواهد کرد. قلعه کنگلو یکی دیگر از جاذبه‌های این مسیر است که در نزدیکی ایستگاه سوادکوه و در بالای یک تپه قرارگرفته است.
کمی جلوتر ایستگاه پل سفید خواهد بود؛ که بهترین محل برای کرایه کردن یک تاکسی به مقصد دریاچه‌ی شورمست یا شهر زیبا و مرتفع آلاشت خواهد بود. البته برای رفتن به این دریاچه باید در ایستگاه سواری کرایه کنید. برای رفتن به شهر کوچک و مرتفع «آلاشت» هم باید همین‌کار را کرد. یک شب خوابیدن در آلاشت و فردایش با قطار به تهران برگشتن، تجربه جالبی است.

ما ما پیاده نمی‌شویم، همین‌طور که پیش می‌روید از ارتفاع شما کاسته و بر تراکم جنگل افزوده خواهد شد. به یاد داشته باشید، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این مسیر ایستگاه‌های قدیمی و کوچکی است که در طول آن ساخته شده. زمان ساخت بیشتر این ایستگاه‌ها به دوران پهلوی اول برمی‌گردد.
از اینجا به بعد در هر ایستگاهی که پیاده شوید، مطمئن باشید چند جاذبه‌ی طبیعی منحصر به فرد را در نزدیکی خود خواهید داشت. مثلاً پارک جنگلی جوارم، برج لاجیم و آبشار ولیلا در نزدیکی ایستگاه زیرآب قرار دارند. سپس به ایستگاه شیرگاه خواهید رسید. در شیرگاه هم از روی پلی به نام سرتپه رد خواهید شد که آن هم مانند پل ورسک جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شیرگاه را که رد کنید به قائم‌شهر می‌رسید و از قائم‌شهر تا ساری نیز راه زیادی نیست. می‌بعدتر به ایستگاه قائم‌شهر می‌رسید. بیشتر مسافران قطار تا اینجا از قطار پیاده شده‌اند و راه زیادی تا ساری باقی نمانده است. در فاصله‌ی کمی به ساری خواهید رسید. حالا می‌توانید به ساحل دریای خزر بروید و چند روزی در این ساحل بچرخید و استراحت کنید.
برای برگشت نیز، دوباره به ایستگاه قطار بازگردید و با قطاری که هر شب از ساری به سمت تهران حرکت می‌کند، به تهران بروید. خرید بلیت یک قطار با کوپه‌های تختخواب‌شو، انتخاب خیلی خوبی خواهد بود چرا که می‌توانید شب را تا صبح و با خیال راحت بخوابید.
سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران
سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران
سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران
سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران
سفر ریلی روی زیباترین مسیر ایران

سیامک سهیلی

سیامک سهیلی دوشنبه 16 بهمن 96 - 01:36

بسیار زیبا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]