شهر زیبای پلدختر

شهر زیبای پلدختر

شهر زیبای پلدختر
یکی از شهرهای زیبای استان لرستان شهر پلدختر است که مابین شهرهای خرم آباد و اندیمشک واقع شده و از مردمانی مهمان نواز که دلهای پاک و با صفایی دارند برخوردار است و طبیعت آن در زمستان و اوایل بهار بی نظیر میباشد رودخانه‌های پر آب اطراف و درون این شهر سبب توجه به زراعت و باغداری و دامپروری در دامنه کوهها و تپه‌های اطراف آن شده است مزارع سرسبز باقلا و سیفی جات و باغهای انجیر آن زیبایی مضاعفی برای طبیعت آن بوجود آورده است. جنگلهای بلوط و اکالیپتوسی که بر فراز تپه‌ها و صخره‌های اطراف شهر وجود دارد چشمها را خیره میکند.
یکی از غذاهای این منطقه جگر وز نام دارد که بسیار لذیذ است برای تهیه آن، تکه‌های جگر گوسفند را به دو عدد سیخ میکشند و سپس چربی اطراف شکم گوسفند را بدور آن میپیچند و بر روی منقل کباب میکنند سپس با دوغ محلی و نان و پیاز و ریحون میل میکنند.
برخی از جاذبه‌های گردشگری زیبای این شهر را تالاب‌های اطراف شهر و پل معلق تشکیل میدهد که مهمترین آن را تالابهای ولیعصر در خروجی جنوب شهر پلدختر تشکیل میدهد این تالابها بسیار زیباست و در میان کوهها و تپه‌های پوشیده از درختان اکالیپتوس واقع شده و برای اقامت بازدیدکنندگان آلاچیقهایی بر فراز تپه‌های پیرامون تالاب که مشرف به آن است ساخته اند.
عشایر سیاه چادرهای اطراف شهر که عمدتا به دامپروری و پرورش گوسفندان اشتغال دارند از خلوص و سادگی و مهربانی خاصی برخوردارند که ارتباط و آشنایی با سخت کوشی و ساده زیستی و صداقت آنها جذاب میباشد. سیاه چادر نوعی چادر از جنس موی بز سیاه است که توسط زنان عشایر بافته می‌شود. عشایر معمولاً در این سیاه چادرها زندگی می‌کنند. سیاه چادرها همواره از موی بز بافته می‌شوند زیرا اولا موی بز میتواند مانع عبور آب در مواقع بارندگی شود و همچنین در دسترس عشایر و ارزان است. ثانیا موی بز در مقایسه با موی میش و گوسفند، سبکتر و صافتر است و راحتتر از چادرهای برزنتی جمع آوری و حمل میشود. در تابستان و مخصوصا در روزهای آفتابی، استراحت کردن در زیر این سیاه چادرها و نوشیدن چای ذغالی و دوغ مشک لذت بخش است.
با توجه به زیباییهای جذاب این شهر و صمیمیت و صفای مردمان این منطقه، توصیه میشود در زمستان و اوایل فصل بهار، این شهر جهت مسافرت و گردشگری انتخاب شود.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]