محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید

محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید

تبریز یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران است که به اولین ها شهرت دارد. این کلان‌شهر یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی کشور است که از نظر اقتصادی و فرهنگی اهمیت فراوانی دارد. اگر بخواهیم در یک تقسیم‌بندی کلی، سوغاتی‌های تبریز را بررسی کنیم، در دو دسته‌بندی سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی جای می‌گیرند. در ادامه به معرفی محبوب ترین سوغات تبریز خواهیم پرداخت.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید

سوغاتی های خوراکی تبریز

شهر تبریز تنوع غذایی بالایی داشته و به داشتن خوشمزه‌ترین غذاهای ایران شهرت دارد. برای خرید سوغاتی در این شهر، کافی است سری به قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌های این شهر بزنید یا خرید اینترنتی سوغات تبریز را امتحان کنید. با ما همراه باشید تا خوردنی‌های لذیذ این شهر را بشناسیم.

شیرینی نوقا

محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید

شیرینی نوقا تبریز که محلی‌ها به آن لوکا می‌گویند، از پرطرفدارترین سوغات تبریز است که شباهت زیادی به گز اصفهان دارد. این شیرینی، جایگاه به خصوصی در آداب و رسوم مردم این شهر دارد و بخشی از فرهنگ تبریز به شمار می‌رود.

در تبریز، نوقا معمولا از ترکیب سفیده تخم‌مرغ، عسل یا شکر، وانیل، گردو، پودر شکر و ... تهیه می‌شود. در بعضی از مدل‌های نوقا، از نان میکادو هم استفاده می‌شود. این سوغات تبریز در اروپای جنوبی و خاورمیانه نیز محبوبیت زیادی دارد و به عنوان دسری خوشمزه سرو می‌شود.

رشته ختایی

این نوع شیرینی، از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز مخصوصا در ماه مبارک رمضان است که در کشورهایی مانند ترکیه، با نام تل کادایف نیز شناخته می‌شود. در تهیه‌ی این شیرینی، از نوعی رشته استفاده می‌شود و به همین دلیل، به باقلوای رشته‌ای نیز معروف است. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی رشته ختایی، عبارتند از: پودر گل محمدی، دارچین،گلاب، زنجبیل، کره تازه، رشته مخصوص، پودرقند و مغزهای مختلفی همچون پسته و بادام.

 

قرابیه تبریز

قرابیه یکی از سوغاتی‌های اصیل تبریز است که از معروف‌ترین وگران‌قیمت‌ترین سوغاتی‌های این شهر نیز محسوب می‌شود. این شیرینی، با ظاهری شبیه کلوچه، در اعیاد مذهبی تبریز و برای پذیرایی از مهمانان ویژه استفاده می‌شود. مواد لازم برای تهیه قرابیه شامل آرد، شکر، تخم‌مرغ، وانیل و... است که روی آن را با مغز‌ پسته و بادام می‌پوشانند. قرابیه تبریز در انواع گردویی و پسته‌ای موجود است که می‌توانید آن‌ها را با بهترین کیفیت، از بازارهای تبریز تهیه کنید.

باقلوا تبریز

باقلوا از اصلی‌ترین و خوش طعم‌ترین سوغاتی‌های تبریز است. باقلوا درکشورهای دیگری مانند ترکیه و لبنان هم وجود دارد اما هیچ کدام از آن‌ها در سراسر این مناطق، از نظر عطر و طعم، به پای باقلوای تبریز نمی‌رسند.

این شیرینی خوشمزه و سنتی، از خمیر ورقه‌ای، مغز‌گردو، کره، پسته، هل و شیره‌ای با ترکیب آب، شکر، گلاب و آبلیمو تهیه می‌شود و در انواع بادامی، نارگیلی و پسته‌ای در بازار موجود است. همچنین سرو این شیرینی در تبریز به صورت اشکال مربعی، لوله‌ای و لوزی است.

اریس تبریز

یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های تبریز، شیرینی اریس است. این شیرینی، ترکیبی از شیر، شکر، وانیل، کاکائو، پسته و ... است که در انواع مختلف تسبیحی و کاکائویی وجود دارد. از مهم‌ترین نکات جالب توجه درخصوص این شیرینی، محبوبیت آن در بین تمام افرادی است که حتی یک بار طعم آن را تجربه کرده‌اند. این سوغات تبریز، بسیار شیرین است و توصیه می‌شود که آن را با یک نوشیدنی تلخ میل کنید.

 

شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی از دیگر سوغاتی‌های محبوب تبریز است که به دلیل شباهت ظاهری آن به تسبیح، به این نام معروف است. این شکلات در دو رنگ سفید و قهوه‌ای تهیه می‌شود و برای پخت آن از شکر، شیر، بکینگ‌پودر، شیر خشک، وانیل، کره، گلوکز و پودرکاکائو استفاده می‌شود.

 

شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه تبریزی، از خوش طعم‌ترین و پرطرفدار‌ترین سوغاتی‌های تبریز است که عطر و طعم آن در تبریز با دیگر شهر‌های ایران متفاوت است. در تهیه این شیرینی از پودر قند، آرد، وانیل، نشاسته ذرت، تخم‌مرغ و بکینگ پودر استفاده می‌کنند. این شیرینی به دو صورت نان دایره‌ای شکل و سبک است که در میان آن خامه قرار دارد.

 

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار از زمان‌های قدیم یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز ‌است که به سایر شهر‌های ایران و حتی خارج از کشور هم صادر می‌شود و طرفداران فراوانی دارد.

آماده‌سازی آجیل در این استان به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می‌شود. علاوه بر آجیل که به دو صورت شور و خام عرضه می‌شود، آجیل میوه خشک نیز از دیگر انواع آجیل است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. تهیه میوه خشک با میوه‌هایی مثل انگور، هلو، زردآلو و غیره انجام می‌شود که برای عطر دادن به آن‌ها از پودر قند، پودر بادام و پودر هل استفاده می‌شود.

 

پنیر تبریزی

لبنیات تبریز یکی از اصلی‌ترین سوغات تبریز هستند که همگی از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شوند و به همین دلیل، عطر وطعمی بی‌نظیر دارند. در این میان، پنیر لیقوان یکی از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین سوغات تبریز است که تمام کشور، این سوغات خوشمزه را می‌شناسند. پنیر لیقوان از شیر گوسفندان این منطقه تهیه می‌شود و می‌توانید آن را از بازار تبریز خریداری کنید.

 

سوغات صنایع‌دستی تبریز

قالی و تابلو فرش

شهر تبریز به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید فرش دستبافت ایرانی شناخته می‌شود. در این شهر علاوه بر قالی و قالیچه، تابلو فرش با نخ ابریشم هم بافته می‌شود و جز گرانبها‌ترین سوغات تبریز محسوب می‌شود. شهرت فرش تبریز تا به آنجا می‌رسد که شورای جهانی صنایع‌دستی، تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش نام‌گذاری کرده است.

برخی از فرش‌های تبریز در موزه‌های معتبر جهان نگهداری می‌شوند و بسیاری از این فرش‌ها هم صادر می‌شوند. طرح‌هایی ازجمله اسلیمی، لچک‌دار، نقش‌ماهی، هراتی، گلدانی و ... نمونه‌هایی از طرح‌های بی‌نظیر قالی‌های تبریز هستند.

چرم تبریز

چرم تبریز از زمان‌های گذشته تا به امروز، طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور داشته‌ است، به طوری که بسیاری از تولید‌کنندگان چرم در تبریز، با شرکت‌های خارجی کار می‌کنند و محصولات صادراتی تولید می‌کنند. زمانی که شما صنایع‌ دستی چرمی را به عنوان سوغات به عزیزانتان هدیه می‌دهید، علاوه بر زیبایی و کاربردی بودن آن، می‌توانید حس خوبی که صنایع‌ دستی برای شما به همراه می‌آورد را به اطرافیان خود هدیه دهید.

نقره‌کاری

یکی از صنایع بسیار زیبا در تبریز، نقره‌کاری است. سبک نقره‌کاری در تبریز، در حدود ۱۰۰ سال پیش، از کشور ترکیه وارد استان آذربایجان شد. از جمله محصولات نقره‌کاری در تبریز می‌توان به آینه، سماور، سینی و... اشاره کرد که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در بازارهای تبریز به عنوان یک سوغاتی ارزشمند تهیه کنید.

وَرَنی‌بافی (سوماک)

ورنی‌بافی یک نمونه از صنایع‌دستی تبریز است که کمتر به آن توجه شده است. قدمت این هنر به چند قرن پیش بازمی‌گردد. ورنی یک نوع فرش بدون پرز زیبا است که شباهت زیادی به گلیم دارد و برای بافت آن، از رنگ‌های سرمه‌ای، قرمز، سفید و بنفش روشن استفاده می‌شود. در ساختار و بافت این زیرانداز‌ها از نوعی گره خاص به نام چینی استفاده می‌شود و نقوش به کار رفته در این سوغاتی تبریز، ترکیبی از گیاهان و حیوانات است. استفاده از ورنی در بین عشایر اهر و ارسباران بسیار رایج است.

منبت‌کاری

منبت‌کاری یکی از هنر‌های دستی در سراسر ایران است که انواع مختلفی دارد.

منبت‌کاری یکی از ظریف‌ترین و پر‌زحمت‌ترین هنرها است که در بسیاری از بناهای تاریخی تبریز استفاده شده است. هنر منبت‌کاری علاوه بر این‌که جلوه بسیار زیبایی دارد، می‌تواند برای تزیین ظروف مختلف نیز استفاده شود که می‌توانید به عنوان سوغاتی زیبا از شهر تبریز برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

سفال وسرامیک

تبریز به دلیل داشتن خاک مرغوب و مناطق اطراف آن، به یکی از قدیمی‌ترین مراکز سفال‌گری تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سفال‌های تبریز، استفاده از خاک سفید مرغوب در آن‌ها است؛ به همین دلیل، سفال و سرامیک تبریز به سفال سفید معروف است. آثار سفالی تبریز کیفیت بسیار بالایی دارند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغاتی ارزشمند به دوستان خود هدیه دهید.

 

سخن آخر

در این مطلب به معرفی محبوب ترین سوغات تبریز پرداختیم که می‌توانید به راحتی با خرید اینترنتی سوغات تبریز به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و یا این سوغات ارزشمند را از بازارچه صنایع دستی تبریز تهیه کنید. بازاچه دائمی تبریز از بزرگ‌ترین بازار‌های صنایع دستی غرب کشور است که تمامی انواع صنایع دستی از جمله منبت‌کاری، چرم تبریز، گلیم و.. در آن یافت می‌شود. در حال حاضر، بازار قدیمی تبریز هم یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صنایع دستی سرپوشیده است، که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]