پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

حتما نام پرواز یک‌طرفه و رفت‌وبرگشت را شنیده‌اید، اما به‌احتمال زیاد کمتر نام پرواز کامباز به گوشتان خورده است. پرواز کامباز یا پرواز Open Jaw نوعی پرواز است که در آن شما از مقصدی متفاوت به مبدأ بازمی‌گردید. پرواز کامباز گاهی گزینه‌ای مناسب برای تعطیلات است. به‌خصوص زمانی که بخواهید در ۲ استان همجوار یا منطقه بین ۲ شهر گردش کنید. در این مقاله ضمن تعریف این نوع پرواز، مزایای آن را معرفی می‌کنیم و شیوه رزرو آن را به شما نشان می‌دهیم. 

پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟  پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

عبارت Open Jaw در زبان انگلیسی به‌معنی «فک یا کامِ باز» است. این مسیرهای پروازی به‌خاطر شکلی که مسیرها می‌سازند به این نام مشهور شده است. شکل قورباغه با دهان باز را در تصویر بالا می‌توانید تشخیص دهید؟!

پرواز کامباز یا پرواز Open Jaw به مسیر پروازی گفته می‌شود که از مقصدی متفاوت به مبدأ بازگردد. مثلا فرض کنید پروازی از بندرعباس به تهران پرواز می‌کند، سپس از همدان به بندرعباس بازمی‌گردد. به همین دلیل به این پروازها پرواز دو مقصده نیز گفته می‌شود. 

این پروازها به مسافران، به‌خصوص گردشگران، امکان می‌دهند که از ۲ شهر مجاور بازدید کنند بدون آنکه نیاز به بازگشت به مقصد اولیه داشته باشند. 

همین مدل پرواز را می‌توان با دو مبدأ متفاوت نیز انجام داد. مثلا از بندرعباس به تهران و سپس از تهران به بوشهر سفر کرد و در نهایت با اتوبوس یا قطار به بندرعباس بازگشت. 

تفاوت پرواز کامباز با پروازهایی که از چند شهر می‌گذرند چیست؟  پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

از نظر فنی، پرواز کامباز نوعی پرواز چندشهره است، با این تفاوت که در پرواز چندشهره هواپیما از چندین شهر می‌گذرد تا به یک مقصد برسد. اما در پرواز دو مقصده، هواپیما در شهرهای بین مسیر توقف ندارد. 

شما می‌توانید هنگام تهیه آنلاین بلیط open Jaw، این مدل از پرواز را با پرواز چندشهره ترکیب کنید. اما این کار قیمت تمام‌شده سفر شما را به‌شدت افزایش می‌دهد. 

پرواز کامباز دوگانه یا دوتایی چیست؟ 

این مدل از پرواز ۲ مبدأ و ۲ مقصد متفاوت دارد، مثلا از بندرعباس پرواز می‌کنید و در تهران فرود می‌آیید. بعد از همدان به‌طرف بوشهر پرواز می‌کنید. 

آیا پرواز Open Jaw از سایر پروازها گران‌تر است؟ 

پروازهای کامباز لزوما گران‌تر از سایر پروازها نیستند. عوامل مختلفی مانند مسیر و زمان پرواز بر هزینه پرواز کامباز اثر می‌گذارند. چه بسا برخی از پروازهای کامباز از پروازهای عادی ارزان‌تر باشند. 

در پروازهای بین‌المللی، این شکل از پرواز اغلب از پروازهای یک‌طرفه در همان مسیرها ارزان‌تر است. 

مزایای پرواز کامباز 

۱. صرفه‌جویی در زمان 

متداول‌ترین پرواز‌های کامباز پروازهای دو مقصده هستند، آنهایی که از یک مبدأ به مقصد پرواز کرده و سپس از مقصد دوم به مبدأ بازمی‌گردند. این پروازها برای آن دسته از گردشگران که می‌خواهند در زمان کوتاه منطقه بزرگی را ببینند بسیار مفیدند، چون به‌جای آنکه زمان زیادی را صرف بازگشت به مقصد اول برای پرواز به مبدأ کنند، می‌توانند از مقصد دوم به مبدأ برگردند. در این میان هم زمان را صرف بازدید از جاذبه‌های گردشگری بین ۲ شهر می‌کنند. 

مثلا فرض کنیم شما می‌خواهید از تهران به شیراز سفر کنید و علاوه بر بازدید از این شهر زیبا، زیبایی‌های اطراف این استان یا استان‌های همجوار جنوبی مانند هرمزگان را نیز ببینید. در این حالت بخشی از زمان تعطیلات شما باید برای بازگشت به شیراز برای پرواز به تهران تلف شود. پرواز کامباز این امکان را به شما می‌دهد تا ابتدا به شیراز سفر کنید، چند روزی در این شهر بگردید و سپس رهسپار بوشهر شوید. از زیبایی‌های مسیر و شهر بوشهر نیز لذت ببرید و سپس از آنجا با پرواز به تهران بازگردید. 

بدین ترتیب رزرو بلیط پرواز کامباز باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود و فرصت بیشتری برای لذت‌بردن از تعطیلات در اختیار شما قرار می‌دهد. 

۲. صرفه‌جویی در هزینه 

دومین مزیت مهم پرواز Open Jaw کاهش هزینه‌های سفر است. فرض کنید از بندرعباس به مهرآباد تهران پرواز می‌کنید، اما بلیط برگشت خود را از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به بندرعباس رزرو می‌کنید. گاهی اوقات این اختلاف اندک بین ۲ فرودگاه، سبب کاهش هزینه رزرو بلیط می‌شود. تنها نکته این است که شاید مجبور باشید برای رفتن به فرودگاه امام، یک سفر کوتاه زمینی هم داشته باشید. 

اگر ۲ فرودگاه مقصد به یکدیگر نزدیک‌اند و سفر زمینی بین آنها معقول است، استفاده از پرواز کامباز برای بازگشت به مبدأ گزینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های سفر هوایی است. 

خرید آسان بلیط پرواز کامباز 

 برای خرید بلیط پرواز کامباز می‌توان به ۲ شیوه حضوری و اینترنتی اقدام کرد. در روش حضوری با مراجعه به آژانس‌های هوایپمایی می‌توانید با کمک منشی‌های آژانس و توضیح خواسته خود، بلیط تهیه کنید. اما چون این‌روزها سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای خرید آسان بلیط پرواز وجود دارند، ساده‌ترین روش این است که خودتان از طریق این پلتفرم‌ها بلیط رزرو کنید. 

در سایت‌ها و برنامک‌های خرید آنلاین بلیط پرواز گزینه‌ای به‌نام پرواز کامباز وجود ندارد. بنابراین برای خرید آن باید به ۲ روش زیر عمل کنید. 

۱. رزرو بلیط کامباز با استفاده از دو پرواز یک‌طرفه 

شما می‌توانید با خرید ۲ پرواز یک‌طرفه مثلا ۱ پرواز از تهران به شیراز و ۱ پرواز از بوشهر به تهران، پرواز کامباز برای خودتان تهیه کنید. با این حال باید به این نکته دقت کنید که بلیط‌های یک‌طرفه گران‌تر از پروازهای رفت‌وبرگشتی‌اند، مخصوصا در پروازهای بین‌المللی. شاید هزینه این ۲ پرواز یک‌طرفه بسیار گران‌تر از یک پرواز رفت‌وبرگشت تهران به شیراز باشد. پس پیش از تهیه بلیط آنلاین Open Jaw حتما قیمت۲ بلیط یک‌طرفه را با بلیط رفت‌وبرگشت مقایسه کنید. سپس بر اساس برنامه سفر و بودجه‌تان، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. 

۲. رزرو بلیط پرواز کامباز با استفاده از پرواز رفت‌وبرگشت 

برخی سایت‌ها و برنامک‌ها امکان ویرایش بلیط برگشت را به مشتری می‌دهند. پس از تعیین بلیط رفت‌وبرگشت، می‌توانید با ویرایش بلیط برگشت، مقصد جدیدی انتخاب کنید. این‌طوری بلیط پرواز دو مقصده خواهید داشت. 

مثلا هنگام رزرو بلیط هواپیما داخلی می‌توانید بلیط رفت‌وبرگشت شیراز به تهران را در مسیر رفت به مقصد فرودگاه امام خمینی و در برگشت از فرودگاه مهرآباد تهیه کنید. البته این مسئله به تعداد هواپیما‌های موجود و شرایط شرکت‌های هواپیمایی بستگی دارد. 

در سایت‌های بین‌المللی مانند گوگل فلایت و موموندو می‌توان با انتخاب گزینه پروازهای چندشهری (Multi-city flights) پروازهای کامباز را به شرحی که گفتیم تهیه کرد. 

نکات پایانی 

پرواز کامباز همیشه بهترین انتخاب نیست. برای رزرو بهترین بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی همیشه پیش از انتخاب پروازهای کامباز، قیمت بلیط‌های رفت‌وبرگشت و بلیط‌های یک‌طرفه را با هم مقایسه کنید. اگر بلیط کامباز با توجه به سایر عوامل مانند برنامه سفر و بودجه شما مناسب‌تر است، آن را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید در صورت سفر کامباز، باید برای سفر بین ۲ فرودگاه یا ۲ شهر مختلف نیز برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید از طریق همان سایت‌ها و برنامک‌ها بلیط اتوبوس، قطار و حتی هواپیما هم رزرو کنید. 

همچنین اگر تقدم و تأخر ۲ مقصد برایتان فرقی ندارند، قیمت‌های بین ۲ مقصد را با هم مقایسه کنید. مثلا شاید پرواز از بندرعباس به همدان و سپس از تهران به بندرعباس،‌ ارزان‌تر از سفر به تهران و سپس از همدان به بندرعباس باشد. با مقایسه این موارد، بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

منبع : سامانه مرجع رزرو بلیط هواپیما

پرواز کامباز (Open Jaw) چیست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]