مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

اگر چند دقیقه‌ای در وب‌سایت یک هتل بگردیم و اطلاعاتش را بخوانیم، احتمالا با یکی از این دو عبارت مواجه می‌شویم: Full board hotel یا half board hotel. تفاوت اصلی میان هتل فولبرد و هافبرد مربوط به غذایی است که این هتل ها سرو می‌کنند. همراه ما باشید تا ببینیم فرق هتل فولبرد و هتل هافبرد چیست؟ 

اصطلاح هافبرد و فولبرد از کجا شکل گرفت؟ 

در قرن ۱۱ و ۱۲ اولین مسافرخانه‌ها شبیه هتل‌های امروزی در سراسر اروپا سر برآوردند. در توضیحات خدمات این مسافرخانه‌ها، اتاق (Room) و تخت (Board) دیده می‌شد. یعنی جایی برای خواب و غذا. اما بعضی از منابع معتقدند منظور از «تخت» یا «بورد»، تخت‌خواب نبود؛ میزی بود که غذا روی آن سرو می‌شد. امروز با اینکه چیدمان غذاخوری تا حدی اصلاح شده و هتل‌ها گزینه‌های مختلفی برای سرو غذا ارائه می‌کنند، این اصطلاح سنتی همچنان حفظ شده و کاربرد دارد.

امروزه هتل‌ها به دلایل مختلف، بسته‌های غذایی مختلفی ارائه می‌کنند که مسافران در مرحله رزرو اتاق، باید انتخاب کنند. این‌طوری مدیریت هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای وعده‌های سروشده برای هتل و مسافران راحت‌تر است. برای مثال، هتل‌های شهری معمولا فقط تخت و صبحانه یا فقط تخت ارائه می‌دهند اما استراحتگاه‌های خارج شهر برای دسترسی راحت‌تر مهمانان به غذا، سراغ گزینه‌های هافبرد، فولبرد و گزینه‌های دیگر می‌روند. 

هتل فولبرد چیست؟ 

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مسافرانی که برای اقامت سراغ هتل‌های فولبرد (Full board) می‌روند، با رزرو یک اتاق در این هتل‌ها، سه وعده صبحانه، ناهار و شام به‌صورت رایگان و معمولا در قالب بوفه دریافت می‌کنند و می‌توانند این غذا را در رستوران هتل نوش‌جان کنند. تنوع غذایی، بسته به هتلی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. 

البته اگر هتلی چندین رستوران داشته باشد، معمولا فولبرد شامل صرف غذای رایگان در فضای این رستوران‌ها نمی‌شود و اگر مهمانی تمایل دارد غذایش را در این بخش صرف کند، باید هزینه آن را بپردازد. فولبرد سرویس نوشیدنی و میان‌وعده رایگان هم ندارد، اما مهمانان می‌توانند از خدمات استخر و سالن بازی کودک هتل (در ساعات مشخص) استفاده کنند. 

اما سطح خدمات هتل فولبرد چیست؟ خدمات این هتل با هتل‌های Uall و All (که در ادامه توضیح خواهیم داد) قابل‌مقایسه نیست. اینجا خدمات به‌صورت شبانه‌روزی ارائه نمی‌شود و سرویس خدمات هتل کامل نیست اما برای کسانی که عاشق سفرهای لوکس و رؤیایی هستند، هتل فولبرد با هزینه کمتر، تجربه مشابهی را فراهم می‌کند. 

چرا هتل فولبرد را انتخاب کنیم؟ 

اگر هدف از سفر صرفا استراحت است و می‌خواهید تمام روز را در هتل بمانید و خستگی در کنید، هتل فولبرد انتخاب خوبی برای شماست. برای همین بیشتر هتل‌های ساحلی و استراحتگاه‌های خارج‌شهری این گزینه را ارائه می‌دهند. اینکه همه وعده‌ها حاضر و آماده سرو می‌شوند و فقط هزینه جزئی برای نوشیدنی باقی می‌ماند، برای مسافران یک مزیت است اما اگر مسافری به هر دلیلی یک وعده را صرف نکند، انگار هزینه‌ای که برای این خدمات پرداخت شده را دور ریخته است. 

روز

وعده صبحانه

پک ناهار

وعده شام

روز اول

---

---

۲۰:۰۰

روز دوم و سوم

۸:۰۰

۹:۰۰

۲۰:۰۰

روز آخر

۸:۰۰

۹:۰۰

---

هتل هافبرد چیست؟ 

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

هتل هافبرد (Half board) نسبت به فولبرد سطح خدمات پایین‌تری ارائه می‌دهد و طبیعتا هزینه کمتری دارد. مهمانان این هتل‌ها می‌توانند دو وعده شامل صبحانه و یک وعده دیگر (ناهار یا شام) را رایگان در رستوران هتل صرف کنند. در این صورت باید برای وعده بعدی به‌علاوه میان‌وعده و نوشیدنی، هزینه اضافه بپردازند. البته برای نوشیدنی‌های صبحانه مانند قهوه، چای و آب‌میوه نیازی به پرداخت مجدد نیست اما هزینه نوشیدنی‌های عصر یا وعده اضافه موقع پرداخت صورت‌حساب به مبلغ رزرو هتل اضافه خواهد شد. 

غذای هتل هافبرد مثل فولبرد معمولا به‌صورت بوفه سرو می‌شود و بیشتر هتل‌ها به مهمان اجازه می‌دهند بین وعده‌های ناهار و شام، یکی را به‌دل‌خواه برای صرف در هتل انتخاب کنند. 

چرا هتل هافبرد را انتخاب کنیم؟ 

هتل هافبرد برای مهمانانی که دوست دارند در طول روز هتل را ترک کنند تا در شهر بگردند و عصر برای صرف شام به هتل برگردند، یک انتخاب منصفانه است. با اقامت در این هتل‌ها علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای امتحان‌کردن رستوران‌های معروف شهر فراهم می‌شود، هزینه‌ها در یک حد معقولانه باقی می‌ماند. 

بعضی از هتل‌ها انعطاف بیشتری به‌خرج می‌دهند و اگر مهمانی به‌جای یک وعده غذای اصلی، یک میان‌وعده بخواهد، این درخواست را می‌پذیرند. اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید و  فکر می‌کنید ۲ وعده غذا در روز برای شما کافی است، هزینه این هتل‌ها نسبت به هتل فولبرد کمتر است و اقامت ارزان‌تری برایتان رقم می‌زند. 

روز

وعده صبحانه

پک ناهار

وعده شام

روز اول

---

---

۲۰:۰۰

روز دوم و سوم

۸:۰۰

ندارد

۲۰:۰۰

روز آخر

۸:۰۰

ندارد

---

تفاوت هتل فولبرد و هافبرد 

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

تا اینجا با هتل فولبرد و هافبرد آشنا شدیم و تا حد خوبی تفاوت این دو را درک کردیم. حالا به‌طور خلاصه، تفاوت بین این دو سرویس را در چند بخش توضیح می‌دهیم:

  • تعداد وعدههای غذا: هتل‌های فولبرد سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام را سرو می‌کنند، در حالی که هتل هافبرد یک وعده صبحانه و یک وعده ناهار یا شام ارائه می‌دهد. 
  • هدف از سفر: هتل فولبرد برای مهمانانی مناسب است که ترجیح می‌دهند تمام روز در هتل بمانند و از آرامش و سکوت فضای هتل لذت ببرند. این افراد احتمالا برای تعطیلات آخرهفته از شلوغی شهر به یک مقصد خلوت فرار کرده‌اند. از سوی دیگر، هتل هافبرد برای مهمانانی مناسب است که ترجیح می‌دهند عصرها از هتل بیرون بروند، جاذبه‌های شهر را ببینند، کمی رستوران‌گردی کنند و برای صرف شام به هتل بازگردند. 
  • هزینه رزرو: هتل فولبرد معمولا گران‌تر از هافبرد است. 

نکته‌ای که نباید فراموش کنید

شاید فکر کنید هر هتلی یا فولبرد است یا هافبرد؛ در حالی که بیشتر هتل‌های لوکس دنیا هر دو گزینه را پیش روی مهمانان می‌گذارند تا با توجه به بودجه و هدف سفر، سطح خدمات موردانتظار خود را انتخاب کنند. البته همیشه پای بودجه و هزینه در میان نیست. گاهی اوقات هدف مسافر از سفر، گشت‌و‌گذار در شهر مقصد است و علاقه‌ای به ماندن در چهاردیواری هتل ندارد یا دوست دارد در خیابان‌های شهر قدم بزند و غذاهای خیابانی بخورد. برای این مسافران، غذای تکراری در محیط تکراری جذابیتی ندارد. آنها ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت هزینه هتل فولبرد، سراغ هافبرد بروند و مبلغ مابه‌التفاوت را در رستوران‌های سطح شهر هزینه کنند.

هتل آل (all-inclusive) چیست؟ 

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

هتل‌های all-inclusive یا آل از نظر سطح خدمات چندین پله از دو هتل دیگر بالاترند. وعده‌های غذایی به‌علاوه نوشیدنی، امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی رایگان در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد و هزینه آنها موقع پرداخت هزینه‌ی تور و رزرو هتل دریافت می‌شود. مهمانان این هتل‌ها از ساعت سرو صبحانه تا اواخر شب به رستوران بوفه، مجموعه اسپا، ساحل اختصاصی، خدمات ماساژدرمانی و طیف گسترده‌ای از غذاها، دسرها و میان وعده‌ها حداقل برای یک‌ بار به‌صورت رایگان دسترسی دارند اما دسترسی به همین خدمات بین شب تا صبح مشروط به پرداخت هزینه اضافه است. 

چرا هتل آل را انتخاب کنیم؟ 

هتل آل به‌تنهایی یک شهر جدید است. مسافرانی که ترجیح می‌دهند کل سفر را در استراحتگاه خود بمانند و در فضای هتل به همه امکانات رفاهی و تفریحی دسترسی داشته باشند، سراغ هتل‌های آل یا یو آل می‌روند. در این نوع اقامت مسافر قبل از سفر هزینه کل تفریحات را می‌داند و در طول سفر درگیر هزینه‌های اضافه نمی‌شود.

البته این هتل معایبی هم دارد؛ مثلا اینکه بعضی از هتل‌ها بسته نوشیدنی‌ها و غذای مهمانان را از قبل تعیین می‌کنند و اگر مسافر به هر دلیلی تمایلی به آنها نداشته باشد، برای سفارش غذا یا نوشیدنی دیگر، باید هزینه اضافه بپردازد. البته بسیاری از هتل‌ها برای جلوگیری از این مشکل، فهرستی از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها را برای مهمانان آل در نظر می‌گیرند که منصفانه‌تر است. 

کلام آخر 

اگر تا همین الان برای انتخاب نوع اقامت‌تان در سفر بعدی مردد بودید، امیدواریم بعد از خواندن این مقاله این مشکل شما حل شده باشد. فراموش نکنید انتخاب میان Full board hotel و half board hotel تا حد زیادی روی هزینه کل سفر تأثیر می‌گذارد. یک بار دیگر هدفتان از سفر و بودجه موردنظر را بررسی کرده و هوشمندانه انتخاب کنید. 

بهنظر شما هتل فولبرد مقرونبهصرفهتر است یا هافبرد؟ ترجیح میدهید در طول سفر خیالتان از وعدههای غذایی راحت باشد یا دوست دارید غذاخوریهای معروف هر شهر را امتحان کنید؟ منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم. 

مقایسه هتل‌های فولبرد و هافبرد؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]