حلوا سیاه یا قره حلوا

حلوا سیاه یا قره حلوا

🔺 حلوا سیاه یا "قره حلوا" با داشتن خاصیت درمانی و انرژی زایی و همچنین ترکیب غنی از گروههای مختلف غذایی به عنوان تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی است که با گذشت یک قرن از سابقه آن همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده و غنای بی نظیر خود را وام دار است.
حلوا سیاه از جوانه گندم ، آرد سبوس دار، کره حیوانی ، شیره عسل ، تهیه شده و ادویه جات و پودر پسته ، گردو و نارگیل نیز هنگام خوردن به آن افزوده می‌شود. این غذا سرشار ازکالری ، پروتئین ، کربوهیدرات، چربی و به مقدار کافی ویتامینهای C-B-E و املاح کلسیم، فسفر ، منیزیم و اسیدهای آمینه است.
حلوای سیاه اردبیل خاصیت درمانی دارد...
به گفته قنادی اصل کارشناس تغذیه، حلوای سیاه اردبیل در درمان برخی از بیماریها نظیرلاغری ، کمردرد ، دردهای مفصلی موثر است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند.
وی معتقد است حلوا سیاه بدلیل ترکیبات خاص بکار رفته در آن بسیار مقوی و مغذی بوده و برای تقویت کلی بدن بسیار مناسب میباشد و در قدیم الایام که در برخی نقاط استان اردبیل بدلیل عدم وجود امکانات شهری زمستانهای طولانی و سردی را تجربه می‌نمود ، شهروندان از حلوا سیاه بعنوان آذوقه زمستانی ( در مواقع کمبود غلات و ..... ) بعنوان غذا استفاده می‌نمودند تا زمستان را سپری کنند.
حلوا سیاه در اردبیل قدمت 90 ساله دارد
کارشناس تغذیه افزود: حلوا سیاه در اردبیل بیش از 90 سال قدمت دارد و پخت سنتی حلوا همچنان پس از 90 سال در ظروف مخصوصی به نام تیان که به دست صنعتگران اصفهان ساخته می‌شود، انجام می‌گیرد.
پخت حلوا با شعله آرام انجام می‌شود و نزدیک به پنج ساعت زمان نیاز دارد و برخلاف برخی افراد سودجو که در کوتاهترین زمان ممکن حلوا می‌پزند، برای کسب طعم ویژه نیاز به دقت و صرف وقت دارد.
70 درصد گردشگران حلوا سیاه اردبیل را نمی‌شناسند
به گفته کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیش از 70 درصد گردشگران اردبیل حلوا سیاه را نمی‌شناسند، و فقط به عسل و گلیم اکتفا می‌کنند و اجحاف وارده باعث ناشناس ماندن حلوا سیاه شده است.
عزیزی تصریح کرد: معرفی و شناساندن تنها سوغاتی سنتی اردبیل می‌تواند یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه باشد بطوریکه مغازه دارها خود مجبور به معرفی آن به مسافران می‌شوند و این مایه تاسف است که اغلب مسافران هیچ شناختی از آن ندارند.
استان اردبیل یکی از شش استان مطرح گردشگری در ایران است که معرفی توانمندی و پتانسیلهای گردشگری این استان می‌تواند در جذب گردشگران به این استان سهم بسزایی داشته باشد
حلوا سیاه یا قره حلوا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]