فوت و فن خرید بلیط برای سفر

فوت و فن خرید بلیط برای سفر

فوت و فن خرید بلیط برای سفر

اگر برنامه‌ریزی سفر را خودتان انجام می‌دهید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش از سفر و در راستای همین برنامه‌ریزی باید انجام شود، خرید بلیط است. شما ممکن است با توجه به بودجه و همچنین شرایط سفر خود اقدام به خرید بلیط قطار، رزرو بلیط اتوبوس یا حتی بلیط هواپیما کنید. در این زمینه علاوه‌بر قیمت بلیط موارد دیگری در روش سفر شما تاثیرگذار هستند که برای یک برنامه‌ریزی هوشمندانه به آن نیاز خواهید داشت. پس در ادامه راهنمای خرید انواع بلیط یعنی هواپیما، قطار و اتوبوس را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

راهنمای خرید بلیط هواپیما

هواپیما به دلیل سرعت بیشتری که نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل دارد، برای مسیرهای طولانی و همچنین سفرهای یک روزه و کوتاه یکی از پرطرفدارین‌ها محسوب می‌شود. از طرفی با وجود هزینه بیشتر نسبت به سایر روش‌ها همیشه در ابتدای لیست قرار نمی‌گیرد. اما اطلاع از نکاتی در مورد خرید بلیط هواپیما به شما کمک می‌کند تا بتوانید این بلیط را نیز به هزینه کمتر رزرو کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات، اطلاع از انواع بلیط‌ها شامل بلیط چارتری و سیستمی است. این بلیط‌ها در واقع در نحوه فروش با یکدیگر متفاوت هستند ولی از نظر کیفیت پرواز تفاوتی با هم ندارند. با این توضیح که ایرلاین‌ها پس از اعلام ظرفیت، بلیط‌های خود را در قالب بلیط سیستمی برای فروش ارائه می‌کنند. ویژگی مهم آن‌ها این است که می‌توانید از چند ماه قبل بلیط‌ها را خریداری کرده و قیمت آن‌ها نیز معمولا ثابت است. اما با نزدیک شدن به زمان پرواز به دلیل افزایش تقاضا، قیمت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

در عین حال، بلیط چارتر، نوع دیگری از بلیط هواپیماست که توسط شرکت‌های هواپیمایی با تعداد بالا خریداری می‌شود و معمولا برای برگزاری تورهای مسافرتی از آن استفاده می‌کنند. به‌صورتی که قیمت تمام شده آن برای چارترکننده، کمتر خواهد شد. اما این بلیط‌ها همیشه تکمیل ظرفیت نمی‌شوند و از این‌رو بلیط‌های باقی مانده در روزهای منتهی به پرواز تحت عنوان بلیط چارتر به فروش می‌رسند.

البته برخی از بلیط‌های چارتر که به عنوان لحظه آخری شناخته می‌شوند، بلیط‌هایی هستند که در روز و ساعات نزدیک به پرواز به فروش می‌رسند. ویژگی مهم این بلیط‌ها این است که در روز و ساعات پایانی قابل خریداری هستند و معمولا قیمت بسیار کمتری نسبت به بلیط‌های سیستمی دارند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها نیز این است که علی‌رغم اینکه کیفیت خدمات پرواز در آن‌ها هیچ تفاوتی ندارد ولی بلیط‌های سیستمی قابل کنسل کردن هستند و بلیط چارتری و لحظه آخری چنین قابلیتی ندارند. همچنین امکان خرید بلیط‌های چارتری همیشه وجود ندارد و گاهی ممکن است هیچ ظرفیت خالی یا بلیط کنسلی وجود نداشته باشد که در قالب بلیط چارتری یا لحظه آخری به فروش برسد.

فوت و فن خرید بلیط برای سفر

راهنمای خرید بلیط قطار

قطار را می‌توان محبوب‌ترین وسیله حمل‌ونقل برای سفرها دانست. امنیت بالا، امکانات مناسب، هزینه معقول و به‌صرفه همگی باعث شده تا قطار تبدیل به یکی از بهترین روش‌های حمل‌ونقل بین شهری تبدیل شود.

ضمن اینکه در بیشتر شهرهای ایران ایستگاه راه‌آهن وجود دارد و می‌توانید به مسیرهای مختلف و حتی شهرهایی که فاصله زیادی با هم دارند، دسترسی داشته باشید. حتی در بین شهرهایی که ممکن است مبدا یا مقصد شما باشند ولی بلیط مستقیم ندارند نیز امکان خرید بلیط از سایر مبدا یا به مقصد شهرهایی که در بین مسیر قرار دارند، وجود دارد. برای مثال اگر قصد سفر به اندیمشک را داشته باشید می‌توانید بلیط اهواز را خریداری کرده و در ایستگاه اندیمشک پیاده شوید.

نکته‌ای که در این رابطه به شما کمک زیادی می‌کند، این است که قطارها انواع مختلفی دارند که کیفیت خدمات و همچنین قیمت بلیط آن‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. در نتیجه پیش از خرید بلیط باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید.

به‌طور کلی انواع قطارهای مسافربری را می‌توان شامل قطار کوپه‌ای و قطار اتوبوسی دانست. هر یک از آن‌ها نیز با توجه به کیفیت خدمات و امکانات، چند ستاره هستند. برای مثال قطارهای ۵ ستاره امکاناتی مثل یک هتل متحرک را در اختیار شما قرار می‌دهند و هزینه سفر با آن‌ها نیز گاهی با قیمت بلیط هواپیما برابری می‌کند. در این بین قطارهای اتوبوسی معمولا قیمت کمتری دارند و بیشتر آن‌ها از نوع سریع‌السیر هستند.

بنابراین قبل از خرید بلیط قطار حتما انواع آن را بررسی کرده و با توجه به بودجه و شرایط سفر و فاصله مبدا تا مقصد، قطار مناسب را انتخاب کنید.

راهنمای خرید بلیط اتوبوس

یکی دیگر از روش‌های حمل‌ونقل بین شهری، اتوبوس است. روشی اقتصادی و در دسترس که نسبت به سایر روش‌ها می‌توانید برای مقاصد مختلف آن را خریداری کنید. چرا که همه شهرها دارای ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه نیستند، در نتیجه برخلاف هواپیما و قطار که در تمامی شهرها به امکان رزرو آن‌ها وجود ندارد می‌توانید بلیط اتوبوس را در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ رزرو کنید. البته برای سفر به کلانشهرها مثل خرید بلیط اتوبوس ترمینال مشهد باید از چند هفته قبل اقدام کنید.

اتوبوس همچنین وسیله مناسبی برای سفر به شهرهای نزدیک به یکدیگر است که به دلیل اقتصادی بودن و همچنین دسترسی مناسب بسیار کاربردی است.

ضمن اینکه هزینه خرید بلیط اتوبوس پایانه ها بسیار کمتر است و با وجود انواع اتوبوس‌های‌ vip در مسیرهای مختلف، می‌توانید در طول مسیر استراحت کرده و اتوبوس را برای سفرهای طولانی نیز انتخاب کنید. در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌ها دارای مانیتور، امکان شارژ موبایل، صندلی تخت شو و غیره هستند که در راحتی سفر شما تاثیر زیادی دارند.

همچنین در ایام پرسفر معمولا بلیط‌های هواپیما و قطار به سرعت تکمیل ظرفیت می‌شوند و امکان پیدا کردن بلیط به مقاصد مختلف بسیار کم است. اما اتوبوس محدودیت کمتری دارد و در این شرایط احتمال پیدا کردن آن بسیار بیشتر است.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تهیه بلیط، رزرو آنلاین بلیط است. زیرا امکان بررسی و مقایسه انواع بلیط‌ها را به شما می‌دهد. برای مثال اگر قصد دارید، ارزانترین بلیط هواپیما را پیدا کنید یک روش ساده برای آن جستجوی بلیط چارتری و لحظه آخری است. همچنین با رزرو بلیط اتوبوس آنلاین یا بلیط قطار آنلاین می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیت مبدا و مقصد خود را جستجو کرده، قیمت‌ها را بررسی و در نهایت بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید.

فوت و فن خرید بلیط برای سفر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]