زندان سلیمان

زندان سلیمان

تخت سلیمان (یا آتشکده آذرگُشنَسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان، به ایران تخریب شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دین اسلام گرویده بود، بر روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که در حال حاضر در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.
زندان سلیمان نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه آن به وجود آمده‌است. بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.این کوه در زمان مانایی‌ها ـ ۸۳۰ تا ۶۶۰ پ. م. ـ نیایشگاه بوده است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعدد می‌باشد.
زندان سلیمان که تپه‌ای است به ارتفاع یکصد متر از سطح زمین، و مخروطی شکل، زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده و البته بقایای بناهای دور مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس می‌باشد. احتمالاً دوهزار سال پیش مخروطی که امـروز خا لی از آب است و در دهانه تپه قرار دارد، پر از آب بوده . بعد از رونق آتشکده آذرگشنسب در دوره ساسانیان، این مکان به عنوان قلعه نگهبانی برای تخت سلیمان استفاده استفاده می‌شده است.
اهالی محل این کوه زیبا را بنام زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند که حضرت‌سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده است. این نام نیز به واقعیت و با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان بر این کوه گذارده شده‌است
زندان سلیمان یا زندان دیو در محدوده شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی واقع شده است.
مسیر دسترسی به زندان دیو: زندان سلیمان یا زندان دیو در فاصله پنج کیلومتری شمال شرقی محوطه تاریخی تخت سلیمان قرار گرفته است و تخت سلیمان در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب و تقریبا در میانه راه دندی به تکاب واقع شده است. زندان دیو درست در کنار جاده و بعد از تخت سلیمان به سمت تکاب واقع شده است.از پایین کوه با کمتر از نیم ساعت کوهپیمایی در مسیری که بیشتر آن بهسازی شده است می‌توان به بالای زندان سلیمان رسید.

زندان سلیمان
زندان سلیمان
زندان سلیمان
زندان سلیمان
زندان سلیمان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]