کشف اثر 3000 ساله در منطقه اورامان کردستان

کشف اثر 3000 ساله در منطقه اورامان کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از کشف اثر 3000 ساله در منطقه اورامان استان کردستان خبر داد.
«محسن علوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: در نتایج بررسی‌های اولیه انسان‌شناسی که بر روی مجموعه‌ای از اسکلت‌های انسان انجام شد، در کاوش‌های اخیر یک گورسنگی 30000 ساله در شهرستان سروآباد کشف شد و اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت و تغذیه ساکنان این منطقه به دست آمد.
وی افزود: گور کاوش شده در نزدیکی روستای «روآر» قرار دارد و اخیراً هم زیر نظر «طاهر قسیمی» از باستان‌شناسان استان کاوش و مستندسازی شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: گور کاوش شده حاوی بقایای مهمی از عصر آهن است که در یک دوره زمانی، به طور مکرر برای تدفین مورد استفاده ساکنان منطقه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در کاوش گور سنگی، بقایای پراکنده حدود هشت اسکلت انسان یافت شده که بر اساس مطالعات انجام‌شده اغلب مربوط به افراد بزرگسال است.
«مجتبی قاسمیان»، انسان‌شناس جسمانی تیم باستان‌شناسی روآر نیز در این‌باره گفت: شمار زیادی دندان انسان در این کاوش‌ها به‌دست‌آمده که در بررسی آن‌ها اطلاعاتی درباره سلامت جسمی و وضعیت تغذیه مردمان عصر آهن منطقه اورامان به دست داده است.
طبق گفته این انسان‌شناس در بررسی دقیق دندان‌های یک آرواره که متعلق به فرد جوانی با سن حدود 16 تا 20 سال است، شواهدی از عارضه‌ی هایپوپلازی خطی در سطح مینای دندان مشاهده شده است.
وی افزود: این عارضه باعث مختل شدن رشد ساختار ریشه و تاج دندان می‌شود که معمولاً در دوره‌هایی بوده که فرد با اختلالات شدید تغذیه‌ای ناشی از فشار محیطی مواجه شده و چنین عوارضی در دندان بجای می‌ماند.
قاسمیان خاطرنشان کرد: یکی از عوامل و فشارهای محیطی که در این عارضه تأثیرگذار است کمبود غلات در رژیم غذایی است که موجب کمبود آمینواسیدهای چرب مورد نیاز بدن انسان می‌شود.
به گزار ش ایسنا، برنامه‌های حفاظتی برای گورسنگی «روآر» در نظر گرفته است که مطالعات و طراحی آن توسط تیم کاوشگر به پایان رسیده و به‌زودی مرحله عملی آن آغاز می‌شود.
علاوه‌بر این، برنامه‌هایی برای تبدیل این محوطه به یک سایت موزه باستان‌شناسی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مورد نظر است که در صورت اجرای آن می‌تواند در رشد گردشگری منطقه اورامان مؤثر باشد.
کشف اثر 3000 ساله در منطقه اورامان کردستان

اعظم فیروزی

اعظم فیروزی پنجشنبه 17 دی 94 - 20:24

متاسفانه خبری که کمتر درج شده است اینه که این منطقه باارزش باستانی به زودی و با آبگیری کامل سدداریان به زیر آب خواهد رفت و برای همیشه نابود خواهد شد.بلایی که سر کانی بل هم میآید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]