حلوا گردویی استان گلستان ثبت ملی شد

حلوا گردویی استان گلستان ثبت ملی شد

حلوا گردویی گلستانی‌ها با شماره ۱۱۵۸در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
به گزارش ایسنا، «ابراهیم کریمی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: حلوای گردویی یا "آغوز حلوا" یکی از حلواهای سنتی استان به ویژه شهرستان‌های بندر گز و کردکوی به شمار می‌رود.
او افزود: مردم استان در شب‌نشینی‌ها، جشن‌ها (عید نوروز، عید قربان، عید غدیر، شب یلدا و ...) جهت پذیرایی و در مراسم عزاداری برای اموات آن را تهیه و طبق رسوم گذشتگان به همراه نان محلی بین وابستگان و همسایه‌ها تقسیم می‌کنند.
کریمی در اشاره به مواد مورد استفاده در حلوای گردویی گفت: مواد اولیه این حلوا برنج گرده، مغز گردوی سیاه، کره محلی، شکر و آب است که پس از آماده شدن حلوا، آن را به قطعات کوچک و گرد تقسیم و این قطعات را کشتا می‌نامند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد : حلوا گردویی بندرگز و کردکوی به عنوان میراث معنوی(میراث فرهنگی ناملموس) به شماره ۱۱۵۸ در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
حلوا گردویی یکی از سوغات و عناصری است که موجب جذب گردشگر در استان یا شهرستان می‌شود و در حال حاضر این حلوا یکی از عوامل مؤثر اقتصاد شهرستان بندرگز محسوب می‌شود.
حلوا گردویی استان گلستان ثبت ملی شد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]