دریاچه جوشان دومنیکا

دریاچه جوشان دومنیکا

یکی از مناطق فعال آتشفشانی در جهان پارک ملی مورن ترویس پیتونز در جزیره دومینیکا در دریای کارائیب می‌باشد. در این محدوده که تقریبا ۷۰۰۰ هکتار وسعت دارد پنج آتشفشان، ده‌ها چشمه آب گرم و دودخان (دهانه‌های آتشفشانی که از آن بخار و گازهای داغ خارج می‌شود.) و یک دریاچه جوشان بسیار بزرگ و شناخته شده وجود دارد.
دریاچه جوشان دومنیکا در واقع یک دودخان است که سطح آن را آب فرا گرفته است. و از یک حفره در پوسته زمین تشکیل شده است. آب این دریاچه خاکستری- آبی است و دمای آن در حدود ۹۰ درجه سانتیگراد می‌باشد. این آب با بخارها و گازهای داغی که از گدازه‌های موجود در زیر زمین بیرون می‌آید گرم می‌شود و سطح دریاچه را معمولا با ابری از بخار احاطه می‌کند. دریاچه حدود ۷۶ متر طول دارد و از این جهت دومین دریاچه داغ بزرگ جهان بعد از دریاچه «فراینگ پن» در دره وایمانگو در نیوزیلند می‌باشد.
این دریاچه در سال ۱۸۷۵ توسط ۲ مرد انگلیسی که در آن حولی به فعالیت مشغول بئدند کشف شد و پس از آن یک گیاه شناس و یکی از کاشفان آن مامور به بررسی این پدیده طبیعی زیبا شدند. آن‌ها دمای آب را اندازه گرفتند و دمای آن را در نزدیکی لبه‌های دریاچه بین ۸۲ تا ۹۲ درجه تخمین زدند، اما اندازه گیری دمای مرکز دریاچه امکان پذیر نبود. آن‌ها تخمین زدند این دریاچه ۶۰ متر یا بیشتر عمق داشته باشد.
آب این دریاچه به وسیله بارندگی‌ها و دو جریان آب کوچک به این منطقه جریان دارند تامین می‌شود. آب دریاچه به سبب روان بودن روی گدازه‌ها دمای در حدود نقطه جوش دارد. سطح آب دریاچه و هم چنین فعالیت آن نوسان دارد و کم و زیاد می‌شود. پس از یک فوران در سال ۱۸۸۰ دریاچه تقریبا ناپدید شده بود و به جای آن یک چشمه آب گرم و بخار ایجاد شده بود. یکی از چشمگیرترین نوسان‌های این دریاچه در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ بود که عمق آن به ۱۰ متر کاهش یافت و روز بعد دوباره به حالت عادی برگشت.

دریاچه جوشان دومنیکا
دریاچه جوشان دومنیکا
دریاچه جوشان دومنیکا
دریاچه جوشان دومنیکا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]