درار یا دلار ( نمک سبز )

درار یا دلار ( نمک سبز )

درار یا دلار ( نمک سبز ) چاشنی محلی شمال کشور است، که معمولاً از مخلوط سبزیهای معطر که معمولا در گیلان و مازندران می‌روید، تهیه میگردد.
این چاشنی را اغلب با گوجه سبز ترش، پرتقال ترش، سیب ترش، گریپ فروت، چغاله بادام و همچنین با سکنجبین مخلوط و با کاهو میل میکنند و در سر سفره رنگین گیلانی‌ها همراه با خیار، ماست و دوغ هم مصرف می‌شود.
نمک سبز از سبزیهای معطری چون خلواش (خالیواش)، چوچاق ، نعناع ، گشنیز و نمک تهیه می‌شود و برای معده بسیار مقوی و مجاری تنفسی را ضد عفونی می‌کند و ضد نفغ بودن از مهمترین خواص آن است.سبزی‌های چوچاق و خلواش (خالیواش) معمولاً در روستا‌های شمالی بصورت خودرو رشد و یا اینکه توسط روستائیان کاشته و در بازار‌های محلی عرضه میگردد.
آلوچه دشکن (آلوچه فشکن) از دسرهای سنتی مخصوص فصل بهار در گیلان است که از مخلوط گوجه سبز کوبیده و یا له شده با نمک سبز تهیه می‌شود.
طرز تهیه درار ( نمک سبز )
• مواد لازم :
سبزی نعناع .......... 200 گرم
سبزی گشنیز .......... 200 گرم
سبزی خلواش (خالیواش) .......... 100 گرم
سبزی چوچاق .......... 100 گرم
نمک .......... به مقدار لازم
• طرز تهیه :
ابتدا سبزی‌ها را خوب پاک کرده و کاملاً می‌شوئیم و کاملاً آبش را می‌گیریم، سپس بوسیله آسیاب برقی آن را خرد می‌کنیم. در شهر‌های شمالی سبزی‌ها را بوسیله ظرفی که به "نمک یار" معرف است، کاملاً می‌سایند. سپس سبزی‌های سائیده شده را در یک ظرفی گود ریخته و نمک را با آن اضافه و خوب بهم می‌زنیم. مخلوط آماده شده را در ظرفی شیشه ای درب دار میریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم و در زمان دلخواه، مصرف میکنیم.
در خاتمه بایستی چند نکته را یاد آوری کنم: در صورت در دسترس نبودن سبزی محلی مانند (چوچاق و خلواش (خالیواش)) به همان مقدار از سبزی‌های دیگر به دلخواه استفاده نمائید. در این چاشنی مقدار نمک را تست بعمل آورید چون نباید زیادی، شور گردد.
موارد استفاده از درار :1- به جای نمک، روی خیار بمالید و بخورید چون خیلی خوشمزه میشود.
2- به جای نمک، در ماست یا ماست و خیار و یا سالاد شیرازی بریزید و بخورید چون خیلی خوشمزه میشود.3- مهمترین مورد مصرف درار، روز سیزده بدر در سنکنجبین قاطی میکنند و با کاهو خیلی خوشمزه میشود.( البته میتوانید به غیر از سیزده بدر هم میل نمائید.)
4- در خولی دشکن یا هالی دشکن (آلوچه له شده (دسر گیلانی ها)) حتماً از درار استفاده کنید چون واقعا خوشمزه است.
5- در خیار درجین (نوعی سالاد) حتماً از درار استفاده نمائید.
در گویش شمالی واژه دلار به صورت ( دَ - ل - ا - ر ) و با فتحه بیان میشود و واژه درار نیز بصورت ( دَ - ر - ا - ر ) و با فتحه بیان میشود.

http://my-gilan.mihanblog.com/
درار یا دلار ( نمک سبز )
درار یا دلار ( نمک سبز )

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]