شمشاد هیرکانین

شمشاد هیرکانین

شمشاد هیرکانین با نام علمی Buxus hyrcana‌ ‌یکی از گونه‌های شاخص و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی شمال کشور می‌باشد. این درخت با قدمتی معادل چند میلیون سال، بازمانده ای از دوران سوم زمین شناسی و جزو اولین گونه‌های درختی زمین محسوب می‌گردد که با نام‌های محلی "کیش" در گیلان،تالش و "شار" در مازندران معروف می‌باشد و در نواحی کم ارتفاع جنگل‌های شمال به صورت متراکم و انبوه بخش وسیعی از جنگل‌های جلگه ای را تشکیل می‌دهد.
از حدود سه سال پیش آفتی با نام "شپشک سپردار شمشاد" در جنگل‌های شمال کشور به دلایل نامعلومی شایع گردید که این آفت به طور ویژه برگ‌ها و شاخه‌های درخت شمشاد را مورد حمله قرار می‌دهد و روزگار یکی از با ارزش‌ترین گونه‌های درختی شمال ایران را با خشکیدگی و نابودی وسیع مواجه کرده است .برطبق آخرین برآورده‌ها 55 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور به این آفت دچار شده اند و این در حالیست که ظرف مدت سه سال تاکنون اقدامات در خور توجهی برای مبارزه با این آفت و حتی اطلاع رسانی ویژه ای توسط مسئولان ذیربط صورت نگرفته است.
هادی کیا دلیری رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به نابودی حجم وسیعی از ذخیرگاه‌های شمشاد، نبود اعتبارات و اقدامات کارساز توسط مسئولان ذیربط را مورد انتقاد قرار داد. کیا دلیری افزود زمانی که گونه‌های نادر گیاهی در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند باید برای آنها یک بانک ژن تشکیل داد تا در صورت عدم کنترل آفات و بیماریها حداقل بتوان ژن گونه را حفظ کرد در حال حاضر نه تنها برای گونه شمشاد که برای حفاظت از سایر گونه‌های نادر کشور نیز بانک ژن نداریم.
اما بتازگی علی اوسط منتظری معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از احیاسازی اکوسیستم از بین رفته جنگل‌های شمشاد از طریق جمع‌آوری بذر شمشاد خبر داد، وی افزود که برای کنترل آفت قارچی شمشاد در سه بخش شناسایی، تعیین علل و عوامل و راهکارهای مکانیکی و بیولوژیکی عمل خواهیم کرد. بیشتر بخوانید در آن چیزی که در این میان اهمیت دارد رسیدگی و حمایت هرچه زودتر نهادهای ذیربط در رابطه با ممانعت از پیش روی آفت قارچی شمشاد از جنگل‌های گیلان و غرب مازندارن به سمت جنگل‌های شرق مازندران می‌باشد، اقداماتی که جای خالی شان در مرگ خاموش شمشادها تاثیر بسزایی داشت.
شمشاد هیرکانین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]