نان لاکو

نان لاکو

یکی از نان‌های محلی گیلان، نان لاکو می‌باشد و علت نامگذاری این نان به این دلیل می‌باشد که این نان به دلیل نازک و ظریف بودن شبیه به دختر‌ها می‌باشد.
• مواد اولیه :
آرد برنج ، آرد گندم ، روغن ، مقداری آب و در صورت لزوم اندکی زعفران یا زرد چوبه .
• ابزار ساخت :
میز پایه کوتاه مستطیلی (خَط)، گمج بزرگ (لاوک) یا (دیزَه )، فوکو (شبیه به گوشت کوب یا کفی پهن‌تر و از جِنس گِل پخته)، دیگ بزرگ برای جوشاندن آب، سینی بزرگ لبه دار و اجاق .
• طریقه‌ی ساختن لاکو :
ابتدا مقداری آب در داخل دیگ ریخته ، آن را روی اجاق گذاشته تا به جوش آید .سپس آرد برنج را در داخل سینی لبه دار ریخته و هر بار با ریختن یک لیوان آب و دست زدن (مالش دادن) سعی میکنیم تا آن را خمیر کنیم (مثل خمیر نانوایی). بعد خمیر را کاملا ورز می‌دهیم تا به شکل دایره هایی زخیم و نه چندان بزرگ در آمده (به ضخامت یک سانتی متر و به قطر 4 تا 5 سانتی متر) و آن‌ها را در داخل آب جوش قرار می‌دهیم تا کاملا پخته شود.
برای پی بردن به پخت کامل خمیر، یکی از دایره‌های خمیری را از آب جوش بیرون آورده و داخل آنرا نگاه کرده که پخته شده یا نه. در صورت پخته شدن، آن‌ها را از آب خارج کرده و در ظروفی ریخته و مقداری آرد گندم روی آن می‌پاشیم و خوب ورز می‌دهیم و به صورت گلوله ای بزرگ در آورده (آرد گندم باعث شیرین شدن خمیر و مانع چسبیدن به دست می‌شود) در این مرحله آن را لاسو گویند (خمیر پخته شده = سو ندیده )
سپس خمیر را به صورت تکه‌های کوچک گلوله ای شکل در آورده و با استفاده از فوکو و کوبیدن این وسیله روی گلوله‌ی خمیری کوچک که روی میز پایه کوتاه مستطیلی (خَط) گذاشته شده است اقدام به پهن کردن خمیر گلوله ای شکل می‌نماییم (روی میز پایه کوتاه قدری روغن می‌ریزیم تا خمیر به آن نچسبد) که به شکل دایره هایی به ضخامت یک یا دو میلی متر و به قطر 25 تا 30 سانتی متر که نقش ته فوکو روی سطح خمیر پهن شده حک شده است تا خوب آب آن رفته و پخته شود. بعد از پخته شدن آن را می‌خورند.
در گذشته لاکو را با فسنجان خشک (لاکو کباب) و یا در ایام رغائب با حلوای‌تر می‌خورند ولی بیشتر اوقات موقع عید اقدام به ساخت لاکو می‌کردند.

http://my-gilan.mihanblog.com/
نان لاکو
نان لاکو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]