باغ گل لاهیجان

باغ گل لاهیجان


این باغ با وسعت ۵۴ هکتار یادگار کاشف السلطنه پدر چای ایران است که چون بهشتی خرم و دلپذیر در شهر گردشگر پذیر لاهیجان در استان گیلان قرار دارد. وجود انواع درختان قدیمی مانند کافور، ارگانیک، گرینکو، توده ژئوپلاست کامیلیا و خیزران (گیاه بامبو) به این باغ، زیبایی فوق العاده ای بخشیده است و قرار گرفتن آن در کنار تله کابین لاهیجان چشم اندازی سحر انگیز از فراز آسمان به آن بخشیده است.
این در حالی است که مسافران استان گیلان که به شهر لاهیجان سفر می‌کنند از زیبایی‌های این باغ بی اطلاع اند. با اینکه اولین دفتر سازمان چای از زمان کاشف السلطنه ‘۱۲۷۹ هجری شمسی’ هنوز در داخل این باغ خود نمایی می‌کند و اولین بوته‌های چای وارداتی از هندوستان توسط این شخص از این باغ به جاهای دیگر ترویج شده و امروز هزاران خانوار از راه کشت چای ارتزاق می‌کنند ولی ۱۸ هکتار باغ چای این مرد بزرگ در گوشه هایی از این باغ بزرگ به صورت متروکه رها شده است.

ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان کشاورزی لاهیجان از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در این باغ تاسیس شده و از قدیمی‌ترین ایستگاههای تحقیقاتی کشاورزی کشور محسوب می‌شود و تحقیقات و تکثیر بسیاری از محصولات کشاورزی گیلان از قبیل برنج، چای، سبزی، صیفی، بادام زمینی و گیاهان میوه دانه دار و هسته دار در این باغ انجام شده است.


از دیگر ویژگی‌های این باغ وجود ۱۸ هکتار باغ چای، ۱۲هکتار نهالستان، کلکسیون درختان میوه‌های دانه دار، شش هکتار بامبو (خیزران) و بیش از یک هکتار استخر ذخیره آب است. این باغ اولین مرکز تحقیقاتی محسوب می‌شود که توانسته است بسیاری از گل‌ها از جمله گل سوسن چلچراغ را تکثیر و به صورت گلخانه ای عرضه کند.



آدرس: استان گیلان- شهر لاهیجان- میدان حشمت الدوله- روبروی موزه کاشف السلطنه (موزه چای)
باغ گل لاهیجان
باغ گل لاهیجان
باغ گل لاهیجان
باغ گل لاهیجان
باغ گل لاهیجان

آران شجاعلو

آران شجاعلو شنبه 16 مرداد 95 - 18:23

خیلی زیباست

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]