چشمه ای که قابل قایقرانی است

چشمه ای که قابل قایقرانی است

چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه و در 80 کیلومتری شهر ماکو قرار دارد.
«بورآلان» ماکو شمالی‌ترین نقطه آذربایجان غربی است ، که آخرین نقطه مرزی ایران نیز به شمار می‌رود و دارای اهمیت ژئوپولتیکی خاصی است. این منطقه به صورت دشتی است که 68 هزار هکتار وسعت دارد و در نقطه مرزی مشترک چهار کشور ایران، ترکیه، ارمنستان و نخجوان قرار دارد.
این منطقه در دامنه کوههای آرارات قرار دارد که وجود این رشته کوهها باعث گردیده چشمه ای زلال از دامنه این کوهها پدیدار گردد که معروف به چشمه ثریا است. این چشمه یکی از سرشاخه‌های رود ارس است.
این چشمه درگوشه ای از دشت بزرگ و پهناور بورالان قرار دارد و یکی از بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه‌های کشورمان به حساب می‌آید. این چشمه با دبی آب بیش از هفت مترمکعب بر ثانیه و وسعتی بیش از پنج هکتار از معدود چشمه‌های بزرگ کشورمان است که به علت آب فراوان قابل قایقرانی است. این چشمه از هزاران چشمه بزرگ و کوچک جوشان تشکیل شده و با آب زلال خود تالاب بورالان ماکو را در وسعتی در حدود 250 هکتار تشکیل می‌دهد.چشم اندازهای زیبای این چشمه با آب زلال و روانش و نی‌های بلند و سرسبزش مناظر دلفریبی را به وجود آورده و هر رهگذری را به سوی خود جلب می‌کند.
این چشمه از رود قره سو که به ارس منتهی می‌شود سرچشمه می‌گیرد و آب آن همراه با دو چشمه که در جوار چشمه ثریا با همین نام در داخل خاک ترکیه واقع شده ، در طی مسیر تالاب بورالان را تشکیل می‌دهند. از آب این چشمه (رود قره سو) با احداث کانال جهت آبیاری نمودن دشت «زنگنه» استفاده می‌شود و در طول مسیر روستاهای حاشیه جهت شرب از آن استفاده می‌نمایند.
چشمه ای که قابل قایقرانی است
چشمه ای که قابل قایقرانی است
چشمه ای که قابل قایقرانی است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]