توضیحات

ویرایش
گوردخمه دکان داوود مقبره سنگی است که در دو کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب در مسیر اسلام آباد غرب ودر روستای کل داوود قرار دارد.
در جلوی درب ورودی این گور دخمه، ایوانی که اطراف آن به وسیله قاب هایی تزئین شده، تعبیه گردیده است.
بقایای دو ستون نیز در طرفین درب ورودی آن مشاهده میگردد که بدنه ستونها به مرور زمان از بین رفته و در حال حاضر تنها پایه و سرستونهای آنها باقی مانده است.
در سال ۱۹۷۴، محققی به نام هوبرت فان گال (Hubertus Von Gall) در مقاله ای نقشه و ابعاد دقیقی از این گوردخمه ارائه کرد. بنا به گفته وی ایوان جلوی دخمه در قسمت جلو ۹.۶۰ و در قسمت عقب ۷.۳۲ متر عرض دارد.ارتفاع این ایوان ۲.۶۰ از کف و عمق آن در پایین ۱.۹۰ متر میباشد.
در میان سطح خلفی این ایوان یک راه ورودی به عرض ۱ و ارتفاع ۱.۵ متر به فضای اصلی این دخمه که اطاقکی به شکل چهارگوش منظم و با ابعاد ۲.۸۳ عرض، ۲.۳۱ طول و سقفی گنبدی با ارتفاع ۲.۱۸ متر راه میابد.
در دیواره‌های این اطاق، ۵ طاقچه کوچک جهت قرار دادن چراغ روشنایی و یا نذورات تعبیه شده است. همچنین در کف اطاق و در سمت چپ راه ورود، حفره‌ای بیضی شکل شبیه با تابوت به عمق ۰.۷۰ متر جهت ...مشاهده کامل متن قرار دادن جنازه در آن ایجاد شده است.
در رابطه با کاربرد این دخمه که نمونه ای با شباهت زیاد به مقابر پادشاهان هخامنشی در نقش رستم ولی بسیار ساده‌تر از آنهاست، به نظر میرسد که در اواخر دوران ماد یا ابتدای حکومت کورش جهت دفن پادشاهی ساخته شده باشد و با توجه به وجود مقابر کلیه پادشاهان هخامنشی در نزدیکی تخت جمشید و پاسارگاد، این دخمه احتمالا مربوط به یکی از شاهان مادی و آخرین آنها، آژیدهاک (Azhidahac در زبان پارسی)، آستیاک (Astiac در زبان یونانی) و یا ضحاک (در زبان عربی)، پدر بزرگ مادری کوروش هخامنشی میباشد که پس از مرگش جنازه او را در این دخمه قرار میدهند.
۸ متر پایین‌تر از این ایوان پیکره موبدی که شاخه برسمی (شاخه بریدة انار یا گز که مؤبدان زرتشتی به هنگام نیایش در دست می‌گرفتند) در دست داشته و درحال دعا کردن میباشد به ارتفاع ۱.۵۰ و عرض ۰.۹۰ متر حک شده است.
نگاهی دقیق به این نقش مبین آن است که پیکره این مرد بر روی نقش برجسته و یا صفحه تراشیده بزرگتری که پیش از آن ساخته شده تراشیده شده است. در داخل قاب جدید مردی به حالت تمام قد با صورتی نیم رخ حجاری شده است.
این شخص لباس بلندی برتن و کلاهی از موی مصنوعی بر سر گذاشته که قسمت پشت گردن و گوش‌های او را پوشانده است . همچنین در یک دست او برسمی دیده می‌شود و دست دیگر را به حالت نیایش به طرف بالا نگه داشته است .
مدل موی این موبد شبیه به نقش‌های دیده شده بر روی سکه‌های یونانی اولیه بوده و به احتمال قوی پس از حمله اسکندر به ایران و در زمان حکومت سلوکیان ایجاد شده است.
مسیر دسترسی :از سمت اسلام آباد غرب اندکی بیش از دو کیلومتر پس از پلیس راه سرپل ذهاب، جاده ای آسفالته به سمت جنوب میرود که بهترین نشانه برای آن، تانک منهدم شده عراقی است که در کنار آن بر روی سکویی قرار گرفته است.
۳۰۰ متر پس از ورود به این جاده، در سمت چپ و بالای یک قبرستان، گوردخمه‌ای بر بلندای صخره خودنمایی میکند که در محل به دکان داوود یا کل داوود معروف است.
ابن گوردخمه ارتفاعی حدود ۱۲ متر از سطح زمین داشته و دسترسی به آن بدون استفاده از تجهیزات صخره نوردی غیر ممکن است.
لازم به ذکر است عده ای از پیروان اهل حق در منطقه‌، این مکان را به داوود یکی از ۷ شخصیت معنوی گروه مذهبی اهل حق نسبت داده و در زمانهایی خاص مراسم دینی خود را در انجا برگذار میکنند که به نظر میرسد نامگذاری این دخمه به دکان داوود نیز به همین علت میباشد.
منبع:وبلاگ اختصاصی دکترنادر چقاجردی(نادرالحکمادواساز)
http://www.yjc.ir/fa/news/2594624
http://zanjereh.persianblog.ir/post/82/
http://www.hamshahrionline.ir/details/164203/Culture/iranhistory
نقش‌برجسته آنوبانی‌نی

نقش‌برجسته آنو...

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های دودمان لولوبیان که از اقوام زاگروس نشین بودند که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش برجستهٔ آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در ۴۵۰۰ سال پیش تراشیده شده است. آنوبانی‌نی که الههٔ نشاط و عشق از ...

اطلاعات | نقشه
طاق گرا

طاق گرا

طاق گرا بنا زیبا و تاریخیست که کنار جاده کهن و تاریخی ابریشم و مشرف به دره پاتاق در فاصله 40 کیلومتری کرمانشاه به قصر شیرین وهمچنین ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. جاده قدیمی سنگفرشی از کنار این بنا می‌گذشته که فلات ایران را به بین النهرین مرتبط می‌کرده است. این تاق فاقد سنگ ...

اطلاعات | نقشه
گوردخمه دکان داود

گوردخمه دکان د...

گوردخمه دکان داوود مقبره سنگی است که در دو کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب در مسیر اسلام آباد غرب ودر روستای کل داوود قرار دارد. در جلوی درب ورودی این گور دخمه، ایوانی که اطراف آن به وسیله قاب هایی تزئین شده، تعبیه گردیده است. بقایای دو ستون نیز در طرفین درب ورودی آن مشاهده میگردد که بدن...

اطلاعات
آبشار ریواژ ( پیران ، ریجاب )

آبشار ریواژ ( ...

درکرمانشاه یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین آبشارهای ایران قرار دارد که در دامنه‌های زاگرس واقع شده است. “آبشار ریجاب” یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که اختلاف ارتفاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است. این آبشار به آ...

اطلاعات | نقشه
تنگ حمام

تنگ حمام

تنگ حمام در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان بوده که از ویژگی‌های قابل توجهی جهت سرمایه گذاری برخوردار است. محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری تنگ حمام است. همچنین آب و هوای مطب...

اطلاعات | نقشه

گور دخمه دکان داوود

دکان داوود گور دخمه‌ای تاریخی است که در سه کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده و در میان اهالی محل به کل داوود (کل داو) و دکان داوود شهرت یافته‌است.
این مکان نزد اهل حق متبرک بوده و در بعضی از اوقات سال برای انجام مراسم ... ادامه مطلب
گور دخمه دکان داوود

گوردخمه

گورْدَخمه نوعی معماری صخره ای می‌باشد و فضایی است که در صخره‌ها، کوه‌ها و یا تپه‌ها برای خاکسپاری متوفیان ساخته می‌شده‌است. لازم به توجه است که گوردخمه با دخمه تفاوت دارد. دخمه یا برج خاموشی مکانی است که بر فراز بلندی ایجاد می‌شد و متوفی در آنجا قرار داده می‌شد تا توسط حیوانات و پرندگان متلاشی شود. همچنین ... ادامه مطلب
گوردخمه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب