عجایب دره پادشاهان مصر

عجایب دره پادشاهان مصر

عجایب دره پادشاهان مصر

اگر بخواهیم از مشهورترین و مجلل‌ترین مقبره‌ای سلطنتی در مصر برای شما بگویم بدون شک به مقبره دره پادشاهان خواهیم پرداخت. باوجوداینکه دره پادشاهان صدها سال پیش توسط سارقان به غارت رفته است؛ اما طراحی داخلی آن هنوز نتوانسته است قدرت و اثرگذاری فرعون‌های مصر را زیر سؤال ببرد.

همه دنیا مصر را به‌عنوان یک کشو با هزاران سال پیشینه می‌شناسند. از همین رو گردشگران بسیاری برای تماشای مکان‌های بکر و تاریخی به این کشور سفر می‌کنند. دره پادشاهان باوجوداینکه در منطقه‌ای بی‌آب‌وعلف در شهر لوکسور یا اقصر قرار دارد؛ اما نقطه گردشگری بسیار مهمی برای توریست‌های خارجی به شمار می‌آید. تور لبنان و تور مصر دو انتخاب در پیش روی شما است. با ما همراه باشید اگر سفر به مصر و شناخت عجایب دره پادشاهان ذهن شمارا مشغول کرده است.

طراحی داخلی دره پادشاهان

دره پادشاهان که در خارج از قصر واقع‌شده یک گورستان وسیع با بیش از ۶۰ مقبره متعلق به فرعون‌ها و اشراف‌زادگان است. ازجمله اکتشافاتی که تاکنون در این دره صورت گرفته است. تالارهای توت عنخ آمون، ستی یکم و رامسس دوم است. مقبره همسران و بستگان فرعون‌ها نیز در مکان مشابهی ساخته‌شده‌اند که با که بانام دره ملکه‌ها شناخته می‌شود.

تمامی ۶۳ مقبره‌ای که تاکنون شناسایی‌شده است با کنده‌کاری درون تخته‌سنگ‌ها ساخته‌شده است. هرکدام شکل و اندازه متفاوتی را با دیگری دارد. در برخی از مقبره‌ها بیش از ۱۲۰ تالار و برای برخی تنها یک تالار وجود دارد. بیشتر این تالارها با متن‌های باستانی و مذهبی بر روی دیوار تزئین شده است. در برخی از این مقبره‌ها شما می‌توانید صحنه‌های از کتاب دروازه‌ها، غارها و کتاب زمین را مشاهده کنید. هدف از این کار کمک کردن به فرد متوفی در سفر به سمت جهان پس از مرگ بوده است.

قبرستانی مرموز با اکتشافاتی عجیب

این دره یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های کشف‌شده در مصر است و در سازمان جهانی یونسکو این اثر باستانی به ثبت رسیده است. شما در این دره می‌توانید مقبره فراعنه را در کنار مومیایی‌های بسیار قدیمی با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ سال را مشاهده کنید. کاوش‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که در این دره فقط فراعنه دفن‌نشده‌اند که خانواده‌های اشرافی نیز در این قبرستان دفن شده است.

عجایب دره پادشاهان مصر

از همین رو باید بگویم تاکنون ۶۳ مقبره سنگی و چندین آرامگاه کشف شد است که تنها ۱۸ مقبره برای تماشای عموم در معرض نمایش قرارگرفته است. نام اولین فرعون مومیایی‌شده دره پادشاهان توتموز و آخرین آنها رامسس بوده است. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است از ۵۲ پسر رامسس چهار نفر از آن ها در این دره دفن شده‌اند.

توت عنخ آمون و نقش پررنگ آن در تاریخچه دره پادشاهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مشهورترین مقبره‌ای که در این دره شناخته‌شده است. مربوط می‌شود به یک پسر ۱۹ یا ۱۸ ساله به نام توت عنخ آمون که دریکی از مقبره‌های کشف‌شده جسد آن کشف‌شده است. ازآنجایی‌که این مقبره از کوچک‌ترین مقبره‌ای کشف‌شده است شاید با خود بگوید دلیل اهمیت آن از منظر مصر شناسان چیست.

باید به شما بگویم با کشف جسد این پسر فرعون آثار تاریخی بسیار زیادی نیز همراه با او به‌دست‌آمده است که خود دلیل اهمیت آن به شمار می‌آید. ۶۵۰ وسیله ازجمله جام، کوزه، مجسمه، تخت، گنجه دریکی از اتاق‌های مقبره کشف‌شده است که بخشی از آن با طلا و سنگ‌های گران‌قیمت تزیین‌شده‌اند. اسباب‌بازی‌های ارزشمند، پر، میز و صندلی‌های کوچک در همان اتاق و تخت‌هایی روان با سرهای گاو، شیر، اسب آبی و تمساح، تخت پادشاهی فرعون، لباس‌هایی از پوست پلنگ، گنجه‌هایی از عاج و جواهرات نیز همراه با او کشف شد است. درمجموع ۳۵۰۰ شی‌ء گران‌قیمت در این مقبره کشف‌شده است.

دره ملکه مقبره همسران مصر در دل‌سنگ

اگر بخواهیم از گورستان دیگری در این دره برای شما بگویم بدون شک باید در مورد دره ملکه مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم. این گورستان برای همسران فرعون ساخته‌شده است. حفاری آن در دل‌سنگ است و بیش از ۱۰۰ مقبره نیز در این مکان تاکنون کشف‌شده است. مشهورترین مقبره‌ای که در این بخش وجود دارد مربوط به ملکه نفرتاری همسر رامسس دوم است.

عجایب دره پادشاهان مصر

 چرا دره پادشاهان به دره مرگ شهرت گرفت است؟

 عده‌ای بر این باور هستند که فرعون توتموز اول این مکان را به این دلیل برای دفن خود انتخاب کرده است که از سوی خدایان مصر به او وحی‌شده است. وی معتقد بوده که این مکان برای الهه‌های هاتور و متسگر مقدس و نظرکرده خدایان است. از همین رو به‌عنوان اولین نفر این مکان را برای آرامگاه ابدی خود برگزیده است.

این گورستان راز و رمزهای بسیار عجیبی را با خود به همراه دارد که شاید برایتان جالب باشد. بر اساس نظریات عنوان‌شده بسیاری از افرادی که به این مقبره واردشده‌اند چند وقت بعد به شکل عجیبی مرده‌اند. دانشمندانی که این مهم را موردبررسی قرار داده‌اند. بر این باورند که مرگ این افراد ناشی از خاک و جو مسموم داخل مقبره فرعون بوده است. حال‌آنکه در این میان افرادی هم هستند که همچنان معتقدند این مرگ‌ها به دلیل نفرین فرعون بوده است و این افراد آرامش فرعون را در دنیای مردگان به هم زده‌اند.

 کلام آخر پیرامون دره پادشاهان

 همان‌طور که مطالعه کردید یکی دیگر از آثار باستانی بسیار بااهمیت در مصر دره پادشاهان است. این دره در کرانه باختری رود نیل و در مقابل شهر باستانی تبس واقع‌شده است. دره پادشاهان مقبره بسیاری از پسران آمنهوتپ بزرگ ازجمله توت عنخ آمون است. شخصی که بعد از کشف مقبره‌اش وسایل بازی و اشیایی گران‌قیمتی نیز همراه با آن کشف‌شده است. از همین رو می‌توانیم بگویم با سفر به مصر و رفتن به دره پادشاهان می‌توانید آثار باستانی کم‌نظیر و بی‌نظیری را شاهد باشید. در این راستا برای مشاهده قیمت تور مصر و تور لبنان می‌توانید به وب‌سایت علی بابا سری بزنید.

عجایب دره پادشاهان مصر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]